قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی از برنامه‌های حوزه اقتصادی این سازمان می‌گوید

اصلاحات در سبد بزرگترین سهامدار بورسی

12:25 - 1400/01/25
قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی معتقد است صندوق‌های بازنشستگی پتانسیل‌های لازم برای شریک شدن با سرمایه‌گذاران خارجی را دارد و تاکید دارد واحد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترینسهامداران بورسی علاوه بر بازتعریف پرتفوی خود به دنبال اصلاحات اساسی در این باره است.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری‌ها

هفته‌نامه «آتیه نو»: رضا راعی درباره برنامه‌های راهبردی سازمان تامین‌اجتماعی و شستا برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام می‌گوید: سازمان تامین‌اجتماعی در سال جاری برنامه راهبردی پنج ساله‌ای برای خود تدوین کرده و اقدام‌ها و سیاست‌های خود در هر سه حوزه بیمه‌ای، درمانی و سرمایه‌گذاری را متناسب با این برنامه تعریف کرده است.

وی در پاسخ به اینکه استراتژی سرمایه‌گذاری سازمان تامین‌اجتماعی شامل چه مواردی است؟ گفت:  استراتژی‌هایی که سازمان تامین اجتماعی در بخش‌های سرمایه‌گذاری تهیه کرده این است که تا حد امکان از بنگاه‌داری خارج شوند و به سمت سهامداری حرکت کنند. در حوزه‌هایی که بخش خصوصی فاقد توان و پتانسیل لازم است، سازمان تامین‌اجتماعی و بنگاه‌های اقتصادی آن به‌عنوان بناکننده و بنیان‌گذار اصلی پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی وارد ‌شوند و در مراحل بعد که پروژه‌ها به مرحله بلوغ رسیدند، آنها را به بخش خصوصی واگذار کنند و سهام خودشان را حداقل کنند. به گفته وی سازمان تامین اجتماعی قصد دارد از بنگاه‌های کوچک ‌مقیاس خارج شود و در بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس حضور پررنگی داشته باشیم و تا حد امکان بخش‌هایی که بازدهی کم و سودآوری اندکی دارند را به‌تدریج واگذار کنیم تا بتواند ثروت کارگران و ذی‌نفعان اصلی را افزایش دهد.

اصلاح سبد سرمایه‌گذاری

راعی تاکید می‌کند: ما قائل به بازتعریف سبد سرمایه‌گذاری در سازمان هستیم. هم‌اینک کارهای جدی تحقیقاتی و مطالعات علمی در این زمینه در حال انجام است و بنا داریم سبد سرمایه‌گذاری خود را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که متناسب با نیازهای کشور باشد. به همین دلیل ضرورتی حس نمی‌کنیم که سازمان تامین‌اجتماعی در تمام حوزه‌ها لزوما فعالیت داشته باشد. فعلا در حال برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم به‌زودی به نتایج مورد نظر برسیم.

استقبال از خارجی‌ها

وی درباره شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی و ترغیب آن‌ها برای حضور در ایران اظهار می‌کند: سازمان تامین‌اجتماعی و شستا چنانچه نگرش خود را اصلاح کنند و به سمت جذب منابع خارجی حرکت کنند خون تازه‌ای به بدنه سازمان تامین‌اجتماعی و اقتصاد کشور تزریق خواهند کرد. یکی از بهترین راه‌حل‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که اگر این مهم در بخش سرمایه‌گذاری سازمان تامین‌اجتماعی انجام شود، مسیر دستیابی به رشد اقتصادی را هموار خواهد کرد.

اولویت سرمایه‌گذاری‌ها

راعی همچنین درباره اولویت سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان تامین‌اجتماعی گفت: تامین اجتماعی مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده است. اولویت‌ اصلی واحد سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. وی تاکید کرد: در یک سال اخیر قراردادهای مختلفی با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی منعقد کرده‌ایم و همان‌طور که گفتم قصد داریم پرتفوی خود را بازتعریف کنیم و یک‌سری اصلاحات در آن اعمال کنیم. به گفته راعی در این پرتفوی جدید استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت با آنها با رویکرد انتقال تکنولوژی از اهداف اساسی ‌ماست که با جدیت بیشتر این رویکرد را دنبال می‌کنیم.