نگاهی به آخرین تجدیدی‌های بورس/ «خصدرا» و اوج‌گیری هزینه استهلاک

12:14 - 1400/01/21
صنعتی دریایی ایران که برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده نشان از رویکرد جدید مجموعه دارد. اما ماجرای افزایش سرمایه 1700 درصدی « خصدرا» چیست؟

به گزارش«دنیای بورس»، صنعتی دریایی ایران افزایش سرمایه 1700 درصدی تا مبلغ 2700 میلیارد تومان را در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد این شرکت ارزش تمام دارایی‌های خود را به روز ساخته است و بر این اساس شرکت بر اساس ارزش روز کارشناسی‌شده حدود 2700 میلیارد تومان تومان دارایی ثابت دارد.

 این در حالی است که ارزش بازار «خصدرا» حدود 3400 میلیارد تومان است. این شرکت در سال گذشته سود حدود 48 میلیارد تومانی را دارا بوده است و به نظر می‌رسد پشتوانه رشد قیمتی این سهم تنها افزایش سرمایه این شرکت است. یکی از اثرات قابل توجه افزایش سرمایه صدرای ایران افزایش هزینه استهلاک این شرکت پس از انجام افزایش سرمایه از 12 به حدود 100 میلیارد تومان برای سال 98 و حدود 200 میلیارد تومان برای سال 99 است.

 به دنبال این موضوع اگر «خصدرا» به رویه عملیاتی سال‌های اخیر خود ادامه دهد در سال 98 و 99 با زیان مواجه خواهد شد. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که «خصدرا» زیان انباشته 1560 میلیارد تومانی در تلفیق و هزار میلیارد تومانی در شرکت اصلی را دارا است. ارزش دفتری این شرکت منفی 850 میلیارد تومان و کل بدهی‌های شرکت اصلی به حدود 3400 میلیارد تومان می‌رسد.

 با فرض ثبات سایر سرفصل‌های دارایی و بدهی، به غیر از به روزرسانی ارزش دارایی‌های ثابت شرکت، پس از انجام افزایش سرمایه ارزش دفتری شرکت اصلی به بیش از 1700 میلیارد تومان می‌رسد که اختلاف آن با ارزش بازار شرکت (3400 میلیارد تومان) باید از سودآوری قابل تکرار و با کیفیت (عملیاتی) جبران شود اما با وضعیت کنونی نباید انتظار این موضوع را داشت. در این‌جا به ارزش روز حقوق صاحبان منتسب به سهام‌داران نسبت قیمت به درآمد یک داده شده است و اختلاف موجود با ارزش بازار باید از طریق سودآوری قابل تکرار قابل جبران باشد. 

متن بالا به دنبال نظرات یکی از مخاطبان در خصوص افزایش سرمایه و در نظر گرفتن صورت مالی شرکت اصلی اصلاح شد. در این میان مواردی در خصوص شناسایی درآمد از سوی «خصدرا» بابت پروژه‌های تکمیل‌شده نیز مطرح شده بود با این حال با توجه به مشخص نبودن صورت وضعیت درآمد و هزینه نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد. علاوه بر این مدت زمانی طولانی بین ارائه شفاف‌سازی‌های مالی صنعتی دریایی ایران مانع از اظهارنظر در این خصوص می‌شود. گرچه ممکن است بخش قابل توجهی درآمد به دنبال تکمیل پروژه‌ها شناسایی شود اما برآوردی از هزینه‌ها و در نهایت سود احتمالی در دسترس نیست.  
مطلب بالا به هیچ وجه اشاره به ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام ندارد و تنها جهت آگاه‌سازی معامله‌گران ارائه شده است. در این خصوص به صورت کلی تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر با توجه به حفظ نقدینگی در شرکت به جای ارائه سودهای غیرواقعی می‌تواند مفید واقع شود. با این حال نکته مهم در خصوص نوسان سهم با توجه به اثر منفی استهلاک بر سود خالص می‌تواند در نگاه عموم بازار منفی باشد.