افت شاخص بورس دليل منطقي دارد؟

14:20 - 1400/01/17
افت شاخص بورس دليل منطقي دارد؟

به گزارش «دنیای بورس»، همايون دارابي، كارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با همفكران به روند نزولي معاملات بورس در چند روز اخير اشاره كرد و گفت: در چند وقت اخير قيمت سهام در بازار با افت زيادي همراه بوده است، اين در حاليست كه هيچ دليل منطقي براي اصلاح شاخص بورس با چنين شتابي وجود ندارد.

وي اظهار داشت: ممكن است علت وجود چنين اصلاحي در بازار، نرخ دلار در لايحه بودجه يا انتقال دولت در آمريكا باشد كه باعث نگراني سهامداران از وضعيت فعلي بازار شده است.

اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد:‌ برداشت دولت از نظام بانكي و فروش گسترده اي كه برخي از دستگاه هاي نزديك به دولت داشتند باعث بهم ريختن نظم بازار و از بين رفتن تعادل در معاملات بازار شده است.

دارابي خاطرنشان كرد: اكنون اصلي ترين عاملي كه باعث ايجاد چنين روندي در بازار شده است بي انگيزگي و نبود نقدينگي كافي است و اين مسايل تاثير زيادي در بازار گذاشته است.

اين كارشناس بازار سرمايه گفت:‌ زماني مي توان شاهد معاملاتي آرام در بازار باشيم كه انگيزه سرمايه گذاري دوباره در اين بازار افزايش يابد و شاهد ورود نقدينگي به بورس باشيم.

وي گفت: هميشه در ماه هاي پاياني سال تلاطم در معاملات بازار افزايش پيدا مي كند و بهتر است سهامداران در اين بازار صبوري كنند تا بتوان دوباره شاهد بهبود روند اين بازار باشيم.

دارابي گفت: براساس پيش بيني ها به نظر مي رسد براي مدتي روند فعلي در بازار حاكم باشد تا شايد تحولاتي در بازار ايجاد شود كه بتواند در تغيير مسير معاملات بورس تاثيرگذار باشد.

اين كارشناس بازار سرمايه به اقدامات تاثيرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از مسايلي كه مي تواند بازار را به مدار صعودي بازگرداند تزريق نقدينگي، انگيزه و مشخص شدن تكليف لايحه بودجه 1400 است كه اميدواريم هر چه زودتر اين اتفاق در بازار رخ دهد.

وي خاطرنشان كرد: در بازار صحبت هايي در زمينه ناپايداري قيمت دلار وجود دارد كه اين موضوع در ايجاد التهاب معاملات بورس بي تاثير نبوده است.

بتاسهم هم در گزارشی نوشت: بازار در منفی ها در حال حجم خوردن است و بتواند دراین سطوح بر این شرایط غلبه کند کم کم با گزارش های میاندوره ای فضای بررسی و تحلیل میتواند کمک بیشتری به بازار نماید. قطعا هر کسی در خرید و فروش مختار است ولی به نظر در فروش دارایی خود سعی کنید اطلاعات مالی و عملیاتی و گزارش های پیش رو را لحاظ کنید.