پیش‌بینی بورس فردا 3 تیر 1403 / بیانه نهادهای صنفی بورس به نامزدهای انتخاباتی

16:28 - 1403/04/02
بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد 3900 واحدی کار را تمام کرد. ارزش بازار همچنان در محدوده های 7 هزار همتی قرار دارد و ارزش معاملات نسبت به روزهای پیشین کمی بهتر بود تا نقشه بازار رخ مثبتی را به خود ببنید. البته که همچنان اهالی بازار سرمایه معتقد هستند دست به معامله‌ زدن در بازار با توجه به نزدیک شدن به روز انتخابات کمی پر ریسک خواهد بود.

به گزارش اکوایران، در مورد ارزش معاملات در پایان بازار امروز باید این طور گفت که گروه چند رشته ای صنعتی (با پرچم‌داری شستا) ارزش معاملات 126 میلیارد تومانی را به خود گرفت و در رتبه اول ایستاد. ارزش معاملاتی گروه خودرویی همچنان نسبت به گروه های دیگر برتری دارد و رقم 222 میلیارد تومان را داشت. فلزات اساسی نیز با 131 میلیارد تومان رتبه دوم را داشتند.

 

هفته گذشته در خصوص واریز 60 میلیون دلاری منابع از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اخباری منتشر شد و قرار بر این بود در مرحله نخست 800 میلیارد تومان به بازار تزریق شود که در این رابطه روح‌اله شریفیان رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه این طور عنوان کرده است که این مبلغ واریز شده است و طبق هماهنگی به عمل آمده مقرر شده که صندوق توسعه ملی مابقی ۶۰ میلیون دلار را در ۲ بخش مجزا پرداخت کند.

اما تعداد خریداران در بازار بورس تهران باز هم رکورد منفی زد. سازمان بورس اوراق بهادار تهران این طور گزارش داده است که خالص خریداران منتهی به هفته پایانی خرداد ماه 1403 رقم 54 هزا ر و 576 کد معاملاتی بوده است که این رقم در هفته پیش‌تر بیش از 60 هزار کد معاملاتی بوده است اما در مقابل سهم فروشندگان همچنان بیشتر از 105 هزار کد معاملاتی است.

مجموع ارزش معاملاتی گروه بانکی در هفته گذشته 749 میلیارد تومان بوده است. همچنین فزلرات اساسی و گروه خودرویی به ترتیب 717 و 657 میلیارد تومان مجموع ارزش معاملاتی در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.

گفته می شود که بانک مرکزی همچنان در حالت مداخله در بازار اخزا است و نرخ این اسناد وارد کانال 29 درصدی شده است. اهالی بازار سرمایه امیدوار هستند که  این نزخ ها همنی مسیر نزولی را ادامه دهند تا بازار سرمایه کمی نفس بکشید.

اما خبر رسیده است که سی و چهارمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، روز یک شنبه سوم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد و قیمت دلار نیمایی نیز در یک قدمی 43 هزار تومانی است و به رقم 42 هزار و 900 تومانی رسیده است.

حسین وجودی‌یزدی، مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران اعلام کرده است که  با توجه به قانون کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات درباره ارز محصولات صادراتی فولادی ، صادرات فولاد دیگر توجیه اقتصادی ندارد و رکود بازار  و تاثیر آن بر سفره مردم طی چند ماه آینده مشهود می‌شود. صادرکنندگان به دلیل اجبار به بازگرداندن کل مبلغ ارز حاصل از صادرات، انگیزه خود را برای تجارت از دست می‌دهند. 

این در حالی است بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حجم صادرات ۱۰ صادرکننده برتر فولاد ایران در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است!

با این وجود برخی از نامزدهای انتخاباتی وعده های عرضه طلا و رایگان کردن خدماتی را می دهند که جز سنگین تر کردن کسری بودجه دولت هدف دیگر را دنبال نمی کند و از مورد وضعیت صنایع ارز آور برای کشور طرح و برنامه منسجم و درستی ندارند.

حسین تبریزی به عنوان یک صاحب‌نظر اقتصادی در این خصوص عنوان کرده است دولت چهاردهم نمی‌تواند با وعده‌های پوپولیستی عنصر همراهی مردم را داشته باشد. برای چنین سیاستی، دولت نیازمند منابع است که به نظر نمی‌رسد چنین منابعی را در دسترس داشته باشد.

همچنین حسین سلاح‌ورزی رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران در این خصوص عنوان کرده است که اصلی‌ترین معضل و چالش امروز کشور، تحریم‌هاست و کاندیداها به موضوع تحریم‌ها و ضرورت رفع تحریم‌ها کمتر پرداختند.

اما مهمترین بخش از اخبار روز گذشته به بیانه کانون سهامداران سهام عدالت، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران به نمایندگی از ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی و حدود هزار نهاد مالی فعال در بازار سرمایه بود که خطاب به نامزدهای انتخاباتی برای برگزاری نشست های تخصصی برای حل مشکلات و مانع بازار سرمایه و اقتصاد بوده است.

در این بیانیه ذکر شده است که دولت آینده با 7 چالش بزرگ در اقتصاد روبرو است. قیمت گذاری دستوری، حذف شکاف قابل توجه نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد ، تناسب سیاست های پولی و مالی ، مطالبات شرکت های بورسی از دولت ، ثبات مقررات و رویه ها و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران ، رفع ناترازی انرژی  و عدم مداخله دولت در مدیریت شرکت ها مواردی است که این سه کانون بازار سرمایه برای دولت آینده مطرح کرده‌اند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

بازار امروز از منظر تکنیکالی تغییر خیلی خاصی را به خود ندیده است و هر چند که رقم شاخص مثبت شد اما ارزش معاملات پایین تایید بر روند شروع نیست که دلیل آن هم نزدیکی به روز انتخابات است و صحبت های نامزدها در خصوص اقتصاد، سیاست و بازار سرمایه است. سرمایه ترجیح می دهد در این روزها نظاره‌گر بازار باشد تا معامله‌گر بازار به همین خاطر عدد شاخص در همان محدوده های 2 میلیون و 40 هزار واحدی ایستاده است.

پیش‌بینی بورس فردا 3 تیر 1403 / بیانه نهادهای صنفی بورس به نامزدهای انتخاباتی16