پیش‌بینی بورس فردا 2 تیر 1403 / افزایش حساسیت بازار با شروع شمارش معکوس برای روز رأی‌گیری

14:39 - 1403/04/01
 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد بیش از 7600 واحدی کار را تمام کرد اما این رشد باعث نشد تا بازدهی شاخص کل بورس تهران برای هفته قبل مثبت تمام شود.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش بازار مجدداَ به کانال 7000 همتی برگشت و شاخص کل نیز در محدوده 2.043.000 واحد قرار بگیرد. فولاد ، فملی و شستا نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند. 

 

گروه خودرویی نیز با ارزش 187 میلیارد تومان در صدر برترین ارزش معاملاتی روز چهارشنبه قرار داشت و  نماد خساپا نیز در این گروه به صف خرید نشست. فلزات اساسی و گروه شیمیایی بازار سرمایه نیز به ترتیب با 134 و 132 میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم برترین گروه‌های بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی قرار گرفتند.

شمارش معکوس برای شروع روز رأی گیری شروع شده است و تب انتخاباتی در فضای جامعه کم کم بالا می‌رود. در چنین فضایی بازارهای مالی ترجیح می‌دهند تا پایان انتخابات تنها نظاره‌گر باشند. روز چهارشنبه بازار به واسطه اطلاعیه نماد فولاد مبارکه که اعلام کرده بود سودخالص 94 همتی سال مالی  1402 بدون در نظر گرفتن چند نماد اصلی و بزرگ گروه است بازار به استقبال از این نماد رفت که در نهایت فولاد به تنهایی 2300 واحد شاخص کل را مثبت کرد.

در هفته پیش رو همجون هفته قبل یک روز تعطیل نیز داریم که این موضوع باعث می‌شود روز چهارشنبه هفته آینده یک روز بین تعطیلی پر حاشیه باشد چرا که چیزی به شروع رأی گیری نخواهد ماند و آخرین روز تبلیغات انتخاباتی است.

معمولا حرفه‌‌ای‌های هر بازار مالی پیش از اخبار مهم و تاثیر گذار در بازار از بازار دست می‌کشند تا وضعیت مشخص شود و این هفته نیز به نوعی مسیر سیاسی و اقتصادی کشور مشخص خواهد شد. هر چند که در انتهای هفته گذشته در مناظره و نشست‌های تبلیغاتی نامزدها حواشی ایجاد شد و این موضوع باعث می‌شود برخی پیش بینی‌ها برای ریاست جمهوری با تردید همراه شود.

در حاشیه‌های انتخاباتی با موضوع بورس باید این طور گفت که یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرده عرضه فولاد و مس در بازار بورس کالا یک اشتباه بوده است و باعث افزایش قیمت این محصول شده است در حالی که است این نامزد انتخاباتی در اولین مناظره خود از خرید محصولات مورد نیاز سازمان تحت مدیریت خود از بورس کالا خبر داده است.

سازمان بورس هم اعلام کرده است که روز چهارشنبه، همزمان با ریزش نرخ بازده انتظاری برخی اوراق بدون ریسک به زیر ۳۰ درصد، بانک مرکزی هم با انتشار گزارشی نشان داد در بازار بین بانکی عملا سیاستی انبساطی را در پیش گرفته است. بانک مرکزی هم در چارچوب اجرای عملیات بازار باز، اعلام کرد: در بازار بین بانکی، به تزریق ۱۹ همت به بازار پولی اقدام کرده است. همچنین  باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار بود. به باور برخی فعالان بازار سرمایه، ریپوی ۸۵ روزه از خود تزریق پول خبر مهمتری برای بازارهای مالی است.

اما بازار بورس امسال در تهران نمایشگاه نخواهد داشت و اعلام شده است که به منظور افزایش بهره‌وری و اثربخشی این گردهمایی و صرفه‌جویی در زمان و منابع شرکت‌کنندگان، سازمان بورس در سال جاری میزبان نمایشگاه بورس بانک بیمه (فاینکس) نخواهد بود و شانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) سال آینده برگزار خواهد شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به اندازه کافی هوشمندانه برخورد می‌کند. با احتمالات پیش رو برای انتخابات ریاست جمهوری سعی در انتخاب مسیر درست است. البته در صورتی که در این بازار حواس جمع نباشید ممکن است که در صف‌های فروش سهم خود را از دست بدهید و بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد و همچنین در صف‌های خرید وارد بازار شوید و بازار مسیر نزولی را در پیش گیرد!

در حال حاضر بازار بورس تهران کاملا عقب نشسته است و سازمان بورس هم عملا با اطلاعیه باز گشایی دامنه نوسان در روز بعد از انتخابات سیگنال توقف معاملات را داده است! پس بازار در این هفته و با توجه به شمارش معکوس برای روز رأی گیری بسیار حساس شده است .

پیش‌بینی بورس فردا 2 تیر 1403 / افزایش حساسیت بازار با شروع شمارش معکوس برای روز رأی‌گیری12