بررسی بازدهی ۳۰ صنعت بزرگ بورس تهران در خرداد ماه ۱۴۰۳؛

حرکت صنعت لاستیک و پلاستیک بر خلاف جهت بازار سهام!/ نقشه بازدهی صنایع بورسی در خرداد 1403

12:33 - 1403/04/01
بازار سهام معاملات خرداد ماه را با روندی رکودی و نزولی پشت سر گذاشت؛ در حالی که دامنه نوسان دو درصدی در برابر نوسانات سنگین مقاومت کرد.

به گزارش اکوایران، بازار سهام بورس تهران و فرابورس ایران ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. در ابتدای خرداد ماه 1403، با وقوع حادثه تلخی که برای بالگرد رئیس دولت سیزدهم رقم خورد، تصمیم دامنه نوسان دو درصدی اتخاذ شد که تا روز 9 تیر ماه تمدید شده و کل معاملات خرداد ماه را در بر گرفت. با وجود وضع دامنه نوسان دو درصدی، بازدهی شاخص کل و هم وزن بورس تهران در کنار بازدهی شاخص صنایع، نشان از تکرار عملکرد اردیبهشت ماه داشتند. این محدودیت دو درصدی، فقط در برابر نوسانات سنگین روزانه مقاومت کرده و بازار سهام روند نزولی خودش را ادامه داده است و موجب افزایش رکود معاملاتی و تشدید خروج سرمایه حقیقی نیز شده است.

بازدهی قابل توجه شاخص صنعت لاستیک و بانک‌ها

در بین شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 12 صنعت بازدهی بهتری به نسبت متوسط بازار داشتند و دو صنعت نیز رشد تراز داشتند. صنعت لاستیک و پلاستیک با 4 درصد افزایش تراز توانست بیشترین بازدهی را در بین 30 صنعت بزرگ به ثبت برساند. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز با رشد تراز نزدیک به 3.2 درصد، دومین بازدهی مثبت را در بین شاخص این 30 صنعت به ثبت رساند.

حرکت صنعت لاستیک و پلاستیک بر خلاف جهت بازار سهام!/ نقشه بازدهی صنایع بورسی در خرداد 14034

انویدیا، S&P 500 را به رکورد جدیدی رساند

صنایع خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و سیمان نیز از جمله صنایع سنگینی بودند که ریزش تراز کمتری به نسبت شاخص کل در خرداد ماه تجربه کردند.

صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی و صنعت انبوه‌سازی نیز از جمله صنایع سنگینی بودند که در خرداد ماه ریزش تراز بیشتری به نسبت شاخص کل هم‌وزن داشتند. بیشترین ریزش تراز نیز در بین شاخص این 30 صنعت به صنعت محصولات فلزی با 7.8 درصد و پس از آن به صنایع انبوه‌سازی و اطلاعات و ارتباطات با بازدهی منفی 7.8 درصدی و منفی 6.9 درصدی تعلق گرفت.