پیش‌بینی بورس فردا 30 خرداد 1403 / 2.030.000 واحد رقم شاخص کل

16:12 - 1403/03/29
اولین مناظر نامزدهای انتخاباتی برگزار شد و اولین واکنش بازار سرمایه در روز جاری دیده شد. ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران کانال 7 هزار همتی را از دست داد. دیدگاه‌های اقتصادی نامزدها ترس را در بین اهالی بازار بیشتر کرده است و این موضوع در صف فروش نمادها بازار سرمایه دیده می‌شود.

به گزارش اکوایران، ارزش بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری کانال 7000 همتی را از دست داد تا بازار سرمایه با افت بیش از 9 هزار واحدی روی عدد 2 میلیون و 36 هزار واحدی قرار بگیرد. ترس در بازار سرمایه نسبت به آینده به وضوح دیده می‌شود و ابهام پشت ابهام صف‌های فروش را قوی‌تر می‌کند.

 

 سازمان بورس اوراق بهادار تهران روز 9 تیر ماه را به عنوان پایان محدودیت دامنه نوسان تعیین کرده است. نرخ اخزا در بازار روز جاری به کانال 30 درصدی رسید. نرخ دلار نیما نیز باز هم افزایشی شد و نرخ حواله در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا رقم 42800 تومان را دید. بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ به نفع بازار سرمایه تمام شد. صندوق توسعه ملی خبر از تزریق 60 میلیون دلاری به بازار سرمایه را منتشر می‌کند و هیئت دولت، مشکلات موجود در نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را برطرف کرد و اصلاح آن به تصویب رسید اما بازار منفی است! چرایی این موضوع در آینده پیش روی بازار سرمایه است و در برنامه‌ها و صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی است. سیاست‌های اعلامی آنها در اولین مناظره که از رسانه ملی پخش شد مسیر بازار را مشخص کرد. باید این طور گفت که بازار سرمایه آینده را خرید و فروش می‌کند و این آینده به نظر تا روز انتخابات پر ابهام خواهد بود.

 ارزش معاملات در روز جاری در بازار اوراق بهادار تهران به عدد 4800 میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات گروه خودرویی 156 میلیارد تومان بود و این گروه بعد از مدت‌ها دوباره جایگاه برتر ارزش معاملاتی صنایع بازار سرمایه را به خود گرفت. در این چند وقت گروه بانکی در صدر برترین گروه‌ها از نظر ارزش معاملاتی بود که در پایان معاملات امروز این گروه با ارزش معاملاتی در حدود 72 میلیارد تومانی در جایگاه ششم قرار گفت.

 گزارش‌های سالانه شرکت‌ها نیز در سامانه کدال منتشر شد و ایران خودرو در گزارش تلفیقی خود 30 همت زیان شناسایی کرده است. سایپا نیز در سال 1402 به صورت تلفیقی 23 همت زیان ساخته است اما در مقابل نماد خزامیا سود خالص خود را دو برابر کرده است. خاور نیز با اینکه به سود خالص 4.7 همتی رسیده است اما نسبت به سال 1401 با افت 33 درصدی در سود خالص همراه شده است.

 چند روزی است که خبر افزایش قیمت سیمان در بازار شایعه شده است که این امر را ناشی از قطع برق واحدی‌های تولیدی سیمان می‌دانند اما ایرنا در خبری اعلام کرده است که حمید فرمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن سیمان درباره آخرین وضعیت تأمین برق کارخانه‌های سیمان با اوج‌گیری گرما این طور عنوان کرده است که تاکنون برق شرکت‌های سیمان به طور کامل قطع نشده است. شاید با قطع برق، کوره‌ها خاموش شوند اما آسیاب‌ها همچنان فعال بوده و تولیدکنندگان با استفاده از ذخیره از قبل کلینکر برای تولید سیمان استفاده می‌کنند تا التهابی در بازار پیش نیاید.

 اما خبر رسیده است که مشتریان شبکه بانکی در جزیره کیش می‌توانند از تیرماه 1403 می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا کارت‎های بانکی به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارهای ارائه شده، با شیوه‌های نوین خریدهای خود را انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.

 طبق اعلام بانک مرکزی، بعد از طی مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال 1400 و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و متعاقباً اجرای فاز پیش آزمایشی از ابتدای سال 1401 آغاز گردید که پس از بررسی دستاوردهای فاز پیش آزمایشی، فاز آزمایشی محدود این پروژه از خرداد ماه 1402 آغاز شد

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران محدوده 2 میلیون و 40 هزار واحدی که در اوایل اسفند ماه سال گذشته به عنوان محدوده حمایتی ایجاد شده بود را از دست داد تا رقم شاخص به کانال 2 میلیون واحدی نزدیک‌تر شود. شایعه بازار این است که شاخص به زیر 2 میلیون واحد سقوط خواهد کرد و این بازار را نگران می‌کند.

 اندیکاتور RSI در نمودار شاخص کل هیجان بیش فروش را در بازار نشان می‌دهد و این موضوع کار را برای روزهای آینده سخت‌تر می‌کند. از دست رفتن این حمایت یعنی اینکه بازار برای برگشت به اعدادو ارقام بالاتر باید از پس این حمایت تبدیل شده به مقاومت نیز برآید.

پیش‌بینی بورس فردا 30 خرداد 1403 / 2.030.000 واحد رقم شاخص کل14