نتایج تازه‌ترین تحقیقات آروان‌کلاد از ۱۳۷هزار دامنه‌ی دارای اینماد

15:38 - 1403/03/26
جدیدترین نتایج به دست آمده از بررسی دامنه‌های دارای اینماد نشان می‌دهد که ۵۹درصد از ۳۳هزار دامنه‌ی ایرانی دارای CDN، از آروان‌کلاد سرویس می‌گیرند. کلادفلر با سهم ۳۲درصدی بازار در جایگاه دوم و دیگر ارایه‌دهندگان CDN با سهم ۹درصدی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

۲۴درصد از کل سایت‌های دارای اینماد از CDN استفاده می‌کنند

برای دقیق‌تر شدن سنجش میزان بازار کلاد (خدمات ابری) ایران، وب‌سایت‌های فعال دارای «اینماد» (معادل ۱۳۷,۱۰۶دامنه‌) را معیار این ارزیابی قرار دادیم. پس از اسکن و دریافت اطلاعات این داده‌ها مشخص شد که ۷۶درصد از این ۱۳۷,۱۰۶ دامنه (معادل ۶۲ درصد براساس رده‌بندی(rank) دامنه‌ها از پایگاه‌های بین‌المللی معتبر)، به‌طورکلی از CDN استفاده نمی‌کنند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات آروان‌کلاد از ۱۳۷هزار دامنه‌ی دارای اینماد3

 با حذف این بخش از دامنه‌ها به ۳۳هزار دامنه (معادل ۳۸درصد براساس رده‌بندی دامنه‌ها) رسیدیم که از این تعداد، ۱۹,۵۶۵ دامنه (معادل ۵۹درصد) از CDN آروان‌کلاد استفاده می‌کنند و ۱۰,۳۷۴ دامنه (معادل ۳۹درصد)، مشتری CDN کلادفلر هستند. 

پربازدیدهای ایرانی از آروان‌کلاد استفاده می‌کنند

یکی از نقدها به برآوردهای تجمیعی، نادیده‌ گرفتنِ بخشی از میزان اثرگذاری، وزن (بازدید) و تعداد واحدهای بررسی شده است، به همین دلیل برای بررسی دقیق‌تر، دامنه‌هایی که از CDN استفاده می‌کنند را در هفت گروه با توجه به تعدادشان  در هر رده‌بندی تقسیم‌بندی کردیم. سپس سهم هر پروایدر را در این رتبه‌بندی سنجیدیم تا بتوانیم به این پاسخ دهیم که هر پروایدر CDN به چه تعداد دامنه خدمات ارایه می‌دهد؟

نتایج تازه‌ترین تحقیقات آروان‌کلاد از ۱۳۷هزار دامنه‌ی دارای اینماد14

 از گروه ۱۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با سهم ۱۲۹ دامنه، رتبه‌ی اول را دارد و پس از آن کلادفلر با ۵۰ دامنه در جایگاه دوم است. دیگر ارایه‌دهندگان نیز درمجموع با 15 دامنه در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند. 

 از گروه ۵۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۳۷۴ دامنه، کلادفلر با ۱۹۷ دامنه، دو ارایه‌دهنده‌ی برتر این گروه هستند و پس از آن‌ دیگر ارایه‌دهندگان با 38 دامنه، ادامه‌ی این فهرست را تشکیل می‌دهند.

 از گروه ۱۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۳۰۷ دامنه، کلادفلر۲۵۳ دامنه برترین خدمات‌دهندگان بستر ابری به دامنه‌های این تقسیم‌بندی هستند. دیگر  ارایه‌دهندگان هم با 37 دامنه در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند. 

 از گروه ۵۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۱۶۹۹دامنه، کلادفلر با ۱۴۸۰دامنه، مانند گروه‌های قبلی در برترین ارایه‌دهندگان این تقسیم‌بندی قرار دارند. پس از آن‌ها سایر ارایه‌دهندگان با اختلافی معنادار درمجموع  به 267 دامنه، خدمات ابری می‌دهند.

 از گروه ۱۰۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۱۵۹۳دامنه و کلادفلر با ۱۰۵۹ دامنه، دو ارایه‌دهنده‌ی بستر ابری این گروه‌بندیی هستند. پس از آن‌ها با اختلاف بسیار سایر ارایه‌دهندگان قرار دارند؛ یعنی درمجموع به 309 دامنه خدمات ابری می‌دهند.

 از گروه ۵۰۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۴۰۰۸ دامنه، کلادفلر با ۱۷۶۴ دامنه، دیگر ارایه‌دهندگان با ارایه‌ی خدمات ابری به 834 دامنه در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند.

همان‌طور که مشخص است براساس این تقسیم‌بندی مشخص شد که آروان‌کلاد در تمام گروه‌بندی‌های این تقسیم‌بندی هم سهم بیش‌تری نسبت به کلادفلر و دیگران دارد.

برای بررسی دقیق‌تر این تقسیم‌بندی، این بار تمام دامنه‌ها (اعم از دامنه‌هایی که از CDN استفاده می‌کنند و آن‌هایی که استفاده نمی‌کنند) را به‌شکل کلی بررسی کردیم. نتیجه نشان داد که ارتباط معناداری میان رده‌بندی بهتر دامنه‌ها، میزان بیشتر ترافیک‌شان و میزان بیشتر استفاده از CDN وجود دارد. با این تفسیر‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هرچه بازدید دامنه‌ها بیش‌تر می‌شود، گویی سرعت و امنیت برای دارندگان وب‌سایت‌ها بااهمیت‌تر می‌شود. این مساله می‌تواند ناشی از آن باشد که این دامنه‌ها بیش‌تر در معرض حمله‌های سایبری قرار می‌گیرند و به همین دلیل از CDN برای مقابله با حمله‌های احتمالی استفاده می‌کنند.

پربازدیدهای ایرانی از آروان‌کلاد استفاده می‌کنند

از نظر وزن دامنه‌ها در رده‌بندی‌های جهانی

طبق همان منطق تقسیم‌بندی بالا، این بار دامنه‌ها را براساس وزن هر دامنه گروه‌بندی کردیم. تا به پاسخ این پرسش برسیم که هر پروایدر به چه وزنی از دامنه‌ها خدمات CDNمی‌دهد؟

همانطور که در ادامه خواهد آمد در این بخش هم آروان‌کلاد با نسبت مشخصی بیشتر از کلادفلر و دیگران است.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات آروان‌کلاد از ۱۳۷هزار دامنه‌ی دارای اینماد0

وزن هر کدام از پروایدرها براساس گروه ۱۰۰۰ دامنه‌ی برتر 

 از گروه ۵۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۲۶.۵ درصد، کلادفلر با ۱۰.۳درصد و دیگر ارایه‌دهندگان خدمات ابری با سهم ۳.۱ درصدی در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند.

 از گروه ۵۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۱۵.۴ درصد، کلادفلر با ۸.۱ درصد و دیگر ارایه‌دهندگان با سهم ۱.۶ درصدی در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند.

 از گروه ۱۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۶.۳ درصد کلادفلر با ۵.۲ درصد در ردیف اول و دوم این فهرست قرار دارند و دیگر ارایه‌دهندگان نیز با سهم ۰.۸ درصدی در ادامه‌ی این فهرست هستند.

 از گروه ۵۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد: ۷.۰ درصد و کلادفلر ۶.۱ درصد مهم‌ترین بازیگران خدمات‌دهندگان ابری این گروه قرار دارند و ارایه‌دهندگان با ۱.۱ درصد در ادامه‌ی این فهرست قرار دارند.

 از گروه ۱۰۰,۰۰۰ دامنه‌ی برتر: آروان‌کلاد با ۳.۳ درصد، کلادفلر با ۲.۲ درصد و دیگر ارایه‌دهندگان نیز با ۰.۶ درصد در رتبه‌بندی‌های بعدی این تقسیم‌بندی قرار دارند. 

براساس این تقسیم‌بندی نیز جز در گروهِ با رتبه‌بندی ۱۰۰۰,۰۰۰ دامنه مشخص می‌شود که سهم آروان‌کلاد در گروه‌های بررسی‌ شده نسبت بیشتری از سایر ارایه‌کنندگان CDN دارد.

یک بار دیگر داده‌های بالا را به ‌همراه دامنه‌هایی که از CDN استفاده نمی‌کنند، بازطراحی کردیم. در این بررسی تلاش کردیم تا میزان اهمیت استفاده از CDN   و ارتباط آن با وزن و امنیت دامنه‌ها را برررسی کنیم:

نتایج تازه‌ترین تحقیقات آروان‌کلاد از ۱۳۷هزار دامنه‌ی دارای اینماد6

 همان‌طور که از نمودار مشخص است، وزن دامنه‌هایی که از CDN استفاده نمی‌کنند در بازه‌ی ۱۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ بسیار زیاد است و این نشان‌دهنده‌ی وجود تعداد درخورتوجهی از دامنه‌هایی است که با افزایش میزان وزن دامنه، کمتر احساس نیاز به CDN پیدا می‌کنند. به‌همین دلیل می‌توان ادعا کرد که ارتباطی معنادار (افزایشی) میان رتبه‌ی بالای دامنه‌ها و استفاده‌‌شان از سرویس CDN وجود دارد.    

اهمیت حضور در بازار CDN از نظر ارزآوری و شاخص‌های اقتصادی توسعه تا آن‌جاست که پیش‌بینی‌ها از ارزش‎مندی روزافرون این بازار حکایت می‌کند؛ طبق آمارها این بازار تا سال ۲۰۲۸  قرار است ارزش‌گذاری ۳۶.۵ میلیارد دلاری (یعنی رشدی ۱۰.۹درصدی) را تجربه کند. به همین دلیل طبق گزارش‌های اکوسیستم ابری اقتصاد دیجیتال از سوی دانشگاه mit کشورهای نوظهور باید خود را به این بازار برسانند و سهمی در آن ایفا کنند؛ مسیری که آروان‌کلاد نیز با ۴۰ پاپ‌سایت در نقاط پرترافیک دنیا در آن مسیر حرکت کرده است و به‌نظر می‌رسد سایر خدمات‌دهندگان ابری کشور نیز بتوانند در مسیر جهانی‌ شدن گام بردارند. چراکه امروز بازار باپتانسیل این محصول موجب شده بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مانند شرکت‌های آمازون (AWS) برای باقی‌ماندن در رتبه‌ی اول ارایه‌دهندگان خدمات CDN در دنیا راهکارهای جدید و کیفیت بیش‌تر این محصول را برای مشتریان‌شان محقق کنند.