پیش بینی بورس فردا 26 خرداد 1403 / ابهام بازار سهام درباره سیاست خارجی نامزدهای انتخاباتی

15:49 - 1403/03/25
بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت 5500 واحدی کار را تمام کرد تا سومین هفته خرداد ماه نیز بازار بازدهی منفی را ثبت کرده باشد.

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات روز چهارشنبه هفته پیش به عدد 5900 میلیارد تومان رسید و عدد شاخص همچنان در اعداد و ارقام کمتر از 2.1 میلیون واحدی قرار دارد.ارزش بازار نیز روی عدد 7122 هزار میلیارد تومانی ایستاد.

 

گروه بانکی برای سومین روز پیاپی جز برترین گروه بازار با ارزش معاملاتی بیش از377 میلیارد تومانی بودند و گروه فلزات اساسی با 180 میلیارد تومان در جایگاه دوم ایستادند گروه خودرویی نیز با 131 میلیارد تومان در رتبه سوم قرار گرفت.

اما در این روزها علاوه بر خبرهای انتخاباتی و وعده های کاندیداتورها چالش بازار سرمایه برای تولید کنندگان و صنایع چالش برق تابستان است به همین خاطر سخنگوی صنعت برق از برنامه‌های توانیر برای تامین برق صنایع در تابستان خبر داده است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته که براساس پیش‌بینی های انجام شده، در خرداد ماه بیش از ۵۰ درصد از معاملات برق در بورس انجام خواهد شد که به گفته او از این آمار می‌توان به عنوان یک رکورد یاد کرد. در گذشته ۳ درصد از معاملات برق توسط بورس انرژی و باقی آن از طریق بازار عمده فروشی انجام می‌شد. اکنون بیش از ۶۰ درصد از این معاملات توسط بورس صورت می‌گیرد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد درباره نامزدهای انتخاباتی به این نکته توجه کرده که تا کنون هیچ کدام از این نامزدها به سیاست‌های خارجی خود اشاره نکرده‌اند. دنیای اقتصاد نوشت که در چنین فضایی چند پرسش مهم و کلیدی پیش روی هر ۶ نامزد انتخابات قرار دارد. اصلی‌ترین مساله سیاست خارجی ایران چیست؟ سیاست خارجی اولویت چندم است؟ نامزدهای ریاست جمهوری چه راه‌حلی برای آن دارند؟

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد با طرح سوال‌های دیگری نامزدهای انتخاباتی را به چالش کشیده است. روزنامه دنیای اقتصاد گفته است که نامزدهای انتخاباتی با تحریم‌ها و فرارسیدن سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می‌کنند؟ با برجام و موعد غروب آن چه خواهند کرد؟ سیاست منطقه‌ای و عدم‌توازن در جهت‌گیری شرقی و غربی به چه سمتی خواهد رفت؟ دیپلماسی اقتصادی را چگونه به پیش می‌برند؟ در دیپلماسی عمومی چه طرحی دارند؟ سیاست همسایگی و روابط با کشورهای عربی به کجا خواهد رسید؟ چه طرح مشخصی برای بازدارندگی و حفظ تمامیت سرزمینی وجود دارد؟

اما موضوع دیگری که اهالی بازار سرمایه به آن توجه دارند موضوع  نرخ دلار نیما است. چندی پیش  بانک مرکزی با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا که در اواخر سال 1401،  بود از رخ ارز رسمی رونمایی کرد. نرخ دلار این مرکز از 40,200 تومان به 43,472 تومان در پایان اسفند 1402 رسید و 8.13 درصد رشد کرد.

این میزان رشد برای پایانی ترین روزهای بهار 1403 با رشد حدود 5 درصدی کار را در حال تمام کردن است و  قیمت نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی حوالی 42 هزار و 500 است.

بررسی نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس روز چهارشنبه را نیز با افت تمام کرد البته که این افت خیلی عدد قابل توجهی نبود و همان طور که انتظار می‌رفت بازار در این روزها نوسان چندانی را به خود نمی‌دید. چرا که توجه خاص به صحبت‌های انتخاباتی دارند و سازمان بورس هم همچنان بر پایبند بودن به عدم تعادل بازار تاکید دارد و تصمیم دارد تا دامنه نوسان را در محدوده مثبت و منفی دو درصدی نگه دارد. بازار و اهالی بازار سرمایه همچنان در انتظار بازگشایی دامنه نوسان و انتخابات 8 تیر ماه 1403 هستند.

پیش بینی بورس فردا 26 خرداد 1403 / ابهام بازار سهام درباره سیاست خارجی نامزدهای انتخاباتی20