پیش‌بینی بورس فردا 8 خرداد 1403 / ریزش بدون توقف!

16:18 - 1403/03/07
سهمیه افت بازار بورس تهران امروز نیز دریافت شد و شاخص کل با افت بیش از 22 هزار واحدی کار را تمام کرد تا ارزش بورس اوراق بهادار تهران در بازار روز جاری حوالی 7064 همتی قرار بگیرد.

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در حوالی 3500 میلیارد تومانی کار خود را تمام کرد ارزش بازار نیز همچنان مسیر نزولی را دارد و از 8 هزار همتی ابتدای اردیبهشت ماه خود را به عدد 7064 همت رسانده است. چیزی نزدیک به 1000 همت از ارزش بازار بورس تهران ظرف یک ماه کاری از بین رفت.

عدد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز از محدوده‌های 2.3 میلیون واحدی خود را در یک قدمی 2 میلیون واحدی می‌بیند و تنها 56 هزار واحد با آن فاصله دارد.

بازار این روزها بیشتر به فضای سیاسی توجه دارد و با دامنه نوسان محدود 2 درصدی و با ارزش معاملاتی پایین عملا دست از معامله و فعالیت کشیده است.

فضای سیاسی این روزها معطوف به شروع به کار مجلس دوازدهم و انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام است. مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم امروز در صحن مجلس و با حضور چند تن از روسای پیشین مجلس و برخی مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی خبر ساز شد و در مورد بازار بورس این طور عنوان داشته است که نمی‌خواهیم سیاست‌های بانک مرکزی موجب کاهش ارزش سهام بازار سرمایه شود. محمدرضا فرزین در توضیح حال و روز این روزهای بازار سرمایه این طور عنوان کرده است که نرخ بهره ۳۰ درصد اواخر سال ۱۴۰۲ ابلاغ و اجرا شد، اما بورس مدت‌هاست که منفی است!

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی با اعلام اینکه بنا به آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه بهای مصرف‌کننده با ۱۸.۴ واحد کاهش از ۴۹.۴ درصد در بهمن ۱۴۰۱ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته است گفت: امیدوارم با سیاست اتخاذی تورم نقطه‌به‌نقطه را به ۲۰ درصد برسانیم.

البته این درحالی بود که وزیراقتصاد چندی پیش گلایه اهالی بازار سرمایه در خصوص نرخ اوراق را پذیرفته بود. اما رییس بانک مرکزی همچنان به سیاست خود پایبند است، همان طور که نرخ دلار در بازار آزاد را قبول ندارد.

جلسه مدیران سازمان بورس با فعالان بازار سرمایه برای «بررسی وضعیت بازار سرمایه و رویکردهای تحولی در دولت و مجلس» در روز گذشته در سازمان بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد اما نهایتا بازار روز جاری کماکان با فشار فروش همراه بود و کاری از این دست جلسات برای بهبود وضعیت بازار سرمایه برنمی‌آید.

از ایران خودرو خبر می‌رسد که تقدسی معاون اقتصادی ایران خودرو در نشست خبری خود اعلام کرده است که به‌زودی افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی را انجام خواهند داد.

همچنین در این نشست صحبت‌هایی در مورد صنعت خودرو مطرح شده است، از جمله این که بازار مصرف ایران در بهترین حالت یک میلیون دستگاه در سال بوده که ۶۰۰ هزار دستگاه سهم ایران‌خودرو از این بازار است. ایران خودرویی‌ها معتقد هستند که مصرف‌کنندگان هم اکنون خودرو را با ارز ۴۲ هزار تومانی خریداری می‌کنند و اگر با حاشیه بازار به فروش می‌رساندند، موجب می‌شد ۷۲ همت مالیات بدهند؛ اما با قیمت‌گذاری دستوری دولت، ۱۶۲ همت از دست دولت رفته است.

همچنین ایران خودرو تصمیم دارد که ۱۹ شرکت را در برنامه عرضه و پذیرش در بازار سرمایه قرار بدهد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بیش از 22 هزار واحدی دیگر از ارتفاع خود را از دست داد مسیر نزولی شروع شده از اردیبهشت ماه همچان بدون توقف ادامه دار باشد.

شاخص اندیکاتور RSI  همچنان در محدوده‌های فروش بیش از اندازه را نشان می‌دهد که ناشی از فروش هیجانی معامله گران در بازار است. اما نکته ای که در بازار وجود دارد ارزش کم معاملات است که مدت‌ها است گریبان بازار را گرفته است و نشان از عدم وجود بزرگان بازار را سیگنال می‌کند و تا زمانی که ارزش معاملات افزایش پیدا نکند (ورود بزرگان به بازار) وضعیت بازار سرمایه در سایه ابهامات فضای سیاسی همچنان پابرجا خواهد بود.

چیزی که اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه به آن امیدوار هستند موضوع محدوده حمایتی احتمالی 2 میلیون واحدی است که بازار به آن واکنش مثبت نشان دهد و این موضوع احتمال با زمان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی و افرادی که برای سکان داری دولت چهاردهم داوطلب می شوند همزمان خواهد بود! اتفاقی که در سنوات گذشته نیز رخ داده است. بازار این روزهای بیشتر سیگنال سیاسی را می‌پذیرد تا تحلیل بنیادی شرکت‌ها و صد البته تحلیل‌های تکنیکالی را!

پیش‌بینی بورس فردا 8 خرداد 1403 / ریزش بدون توقف!7