پیش‌بینی بورس فردا 19 فروردین 1403 / خزان بازار در روزهای بهاری سال 1403

16:13 - 1403/01/18
بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری باز هم منفی خورد تا خزان سرخ خود را در روزهای بهاری سال 1403 نشان دهد. خزانی که بیشتر از ناشی از بی‌تدبیری است که مسئولان اقتصادی برای این بازار به خرج داده‌اند.

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از 19 هزار واحدی همراه شد تا باز هم عدد شاخص به محدوده 2.2 میلیون واحدی نزدیک تر شود . محدوده ای که نزدیک به یک سال است به عنوان چالش بازار سرمایه در بین اهالی بازار از آن صحبت به میان می آید.

ارزش معاملات در روز جاری در حوالی 8 هزار و 300 میلبیارد تومان رقم خود تا بی رمقی بازار در کنار ارزش پایین معاملات این بازار به عنوان یکی از بدترین بازارها برای سرمایه گذاری تبدیل کند. البته که سرمایه سوزی لقبی است که اهالی بازار مدت‌هاست به این بازار نسبت داده اند.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی بیش از 678 میلیارد تومان در صدر برترین گروه ها از منظر ارزش معاملاتی قرار گرفته است و گروه فلزات اساسی و شیمیایی ها در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند.

به گزارش اکوایران آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم کاهش نرخ بهره طی دو هفته متوالی ابتدای سال 1403، همچنان در مقیاس فصلی نرخ بهره در روند صعودی قرار دارد.

نرخ بهره بین بانکی در نیمه فروردین برای دومین ماه متوالی کاهش داشته و از 23.66 درصد در پایان سال به 23.58 درصد رسیده است. این درحالیست که نرخ بهره از اواسط دی ماه 1402 یک روند صعودی در پیش گرفته که تقریبا تا کنون ادامه پیدا کرده است.

و این یکی از موضوعاتی است که اهالی بازار سرمایه در مورد آن حرف های زیادی برای گفتن دارند.

از سویی هم دولت در تلاش است تا نرخ دلار نیمایی را با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد کنترل کند فاصله نرخ حواله مرکز مبادله و بازار آزاد مسئله این روزهای بازار شده است و با اینکه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد عنوان می کنند که نرخ‌های بازار آزاد را قبول ندارد اما حراج های سکه خود را بالاتر از نرخ های آزاد - که آن را تلگرامی می‌نامد- چوب می‌زند.

از طرف دیگر بحث تسعیر نرخ ارز بانک ها است که همچنان مطرح و مشخص نشده است.

در این روزها و با این حال وزیر اقتصاد این طور عنوان کرده است که وضعیت دولت ما از نظر بدهی از آمریکا، ژاپن، ایتالیا و ۷ کشور بهتر است.

احسان خاندوزی توضیح داده است که در شاخص تعیین کننده نسبت بدهی به GDP هر کشور، در برخی از کشور‌ها این عدد خیلی بالاست به عنوان مثال در ایتالیا ۱۴۵ درصد، آمریکا نزدیک به ۱۲۹ درصد و ژاپن ۲۶۴ درصد است و در مورد کشور‌های همسایه ما نیز مصر و اردن بالای ۸۰ درصد، قطر ۴۷ درصد، عراق ۴۳ درصد، امارات ۳۸ درصد، ترکیه ۳۲ درصد، عربستان ۳۰ درصد است که این آمار در جمهوری اسلامی ایران عدد ۲۹ درصد است که نشانده وضع به نسبت مطلوب کشور در مقایسه با دیگر کشورهاست.

خبری که امروز در بین اهالی بازار دست به دست می شد این موضوع بود که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات ایران گفته است که تعهدی از اپراتورها گرفتیم به این ترتیب که تا خرداد امسال ، ۳۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم منفی خورد تا جاذبه محدوده 2.2 میلیون واحدی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نمایان شده باشد. محدوده‌ای که تا چندی پیش به عنوان سطح مقاومتی عمل می‌کرد و بازار توان رشد را نداشت اما در طی معاملات خوب هفته ابتدایی سال جاری شاخص توانست از پس این محدوده برآید و شاخص خود را کمی بالاتر از این محدوده تثبیت کند و این موضوع می تواند برای رشد شاخص -در بلند مدت- سیگنال خوبی باشد.

اهالی بازار سرمایه و مخصوصا اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه به حمایت بودن این سطح -2 میلیون و 200 هزار واحدی- شاخص کل برای روزهای آینده امیدوار هستند.

 

پیش‌بینی بورس فردا 19 فروردین 1403 / خزان بازار در روزهای بهاری سال 140313