فروش ۲۵ درصد مقاطع طویل فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی

میلگرد بورسی 25 هزار تومانی شد

12:33 - 1402/12/07
ظرف اولین هفته از اسفند ماه میلگرد بورسی به کانال قیمتی 25 هزار و 500 تومان صعود کرد و از میلگرد در بازار آزاد گرانتر شد. بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشد و سوق دادن بخشی از سرمایه‌‌‌های سرگردان به بازار مقاطع طویل فولادی عامل این رشد قیمتی بود. با این وجود همچنان حجم فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا محدود بود، هر چند بر میزان حجم فروش نسبت به هفته قبل افزوده شد.

ظرف هفته ابتدایی اسفند ماه بالغ بر 270 هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضابب بالغ بر 154 هزار تن در رینگ به ثبت رسید که در نهایت به فروش 67 هزار و 517 تن محصول از این بازار انجامید، به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در هفته منتهی به روز جمعه چهارم اسفند ماه به 25 درصد رسید. اگرچه فروش 25 درصد مقاطع طویل فولادی، از رینگ فیزیکی میزان قابل توجهی نیست؛ اما با توجه به رکود سنگین حاکم بر بخش مسکن و پروژه‌های زیرساختی، انتظار بیشتری برای فروش مقاطع طویل فولادی از این رینگ وجود نداشت.

 صعود بهای میلگرد بورسی

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 243 هزار و 700 تن میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 21 هزار و 600 تومان تا 23 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول حکایت دارد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 112 هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 53 هزار تن میلگرد فولادی با میانگین نرخ 23 هزار و 277 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید.

احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده این میلگرد به ۲۵‌هزار و 500 تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که ظرف همین روز میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۲۴‌هزار و 600 تومان معامله می‌‌‌شد. به این ترتیب هر کیلوگرم میلگرد بورسی حدود 900 تومان گران‌تر از میلگرد در بازار آزاد شد. فروش ۵۳‌ هزار تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با نرخی بالاتر از بهای آن در بازار آزاد نشان‌دهنده ذهنیت افزایش قیمت میان خریداران است. البته با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، احتمال رشد بهای مقاطع طویل فولادی در میان‌مدت به‌شدت مطرح است.