۲۸ درصد عرضه سیمان بدون مشتری ماند

سیمانی‌ها از انتظارات تورمی جا ماندند

12:17 - 1402/11/11
72 درصد سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد؛ تولید و عرضه مستمر سیمان در رینگ فیزیکی باعث شده تا معاملات این محصول از جریان رشد قیمتی در بازارها جا بماند و اغلب معاملات با کمترین حاشیه و در نرخی نزدیک به قیمت پایه انجام شود.

ظرف دومین هفته از بهمن ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 533 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران  عرضه شد؛ در حالی که محدودیت واحدهای فولادی در تامین گاز باعث شده تا از میزان تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شود؛ همچنان واحدهای سیمانی نسبت به عرضه مستمر محصول در رینگ فیزیکی اقدام می‌کنند.

72 درصد عرضه‌ها معامله شد

ظرف دومین هفته از بهمن ماه سیمان با قیمت پایه‌ای برابر 621 تومان تا 2 هزار و 547 تومان در ریمگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ در حالی که سیمان تیپ 325-1 به شکل فله، ارزان‌ترین محصول عرضه شده در این بازار بود؛ سیمان سفید کیسه‌ای، بیشترین قیمت پایه را داشت. برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 393 هزار تن به ثبت رسید که در  نهایت به فروش یک میلیون و 103 هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب 72 درصد حجم عرضه‌ها در این روز مورد معامله قرار گرفت.

در حالی که اغلب سیمان‌های عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا با نرخ پایه معامله شد؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه در برخی مناطق باعث شد تا سیمان برخی واحدهای تولیدی نظیر سیمان مندشتی، فراز فیروزکوه، سیمان ساوه، قشم و بهبان با رقابت‌های 22 تا 37 درصدی معامله شدند.

در حالی اغلب معاملات سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا در نرخ پایه انجام شد که افزایش انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز در بازار داخل باعث شده تا بر نرخ اغلب محصولات در رینگ داخل افزوده شود، اما معاملات سیمان در آرامش کامل انجام می‌شود.