سقف رقابت قیمتی در رینگ پلیمرها سقوط کرد

خداحافظی پلیمرها با رقابت هیجانی

15:12 - 1402/10/09
افزایش حجم عرضه محصولات پرطرفدار نظیر پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی در رینگ فیزیکی بورس کالا به فروکش رقابت هیجانی در معاملات این محصولات انجامید. در این شرایط فاصله میان نرخ ارز در تعیین قیمت‌های پایه و نرخ ارز در بازار آزاد محرک مهمی برای رقابت قیمتی در رینگ فزیکی پلیمرها است.

در اولین هفته از زمستان امسال بالغ بر یک میلیون تن محصول پلیمری از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت، این در حالی بود که در این بازه زمانی برابر یک میلیون و 112 هزار تن محصول در این بازار عرضه شده بود و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه به 90 درصد رسید. سقف رقابت قیمتی برای کسب سهم از محصولات پرتقاضا در رینگ پلیمرها در اولین هفته زمستان به 86 درصد رسید؛ این در حالی بود که ظرف هفته‌های قبل متقاضیان رقابت‌های بیش از 100 درصدی نیز برای کسب سهم از عرضه‌ برخی محصولات پلیمری را به ثبت رسانده بودند.

سقوط سقف رقابت در رینگ پلی‌پروپیلن شیمیایی

افزایش عرضه محصولات پرتقاضا نظیر پلی‌پروپیلن شیمیایی و پلی‌پروپیلن نساجی و فروکش رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصولات مهم‌ترین ویژگی معاملات رینگ فیزیکی محصولات پلیمری در اولین هفته از زمستان امسال بود. این افزایش عرضه به فروکش رقابت قیمتی متقاضیان این کالاها انجامید.

میزان عرضه پلی‌پروپیلن شمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف هفته ابتدایی دی ماه منتهی به روز جمعه هشتم این ماه به بیش از 3 هزار و 743 تن رسید، این رقم نسبت به حجم عرضه این محصول در هفته پایانی آذر ماه رشدی حدودا 3.8 درصدی داشت. همچنین این رقم بیشترین حجم عرضه این محصول پس از ابتدای تابستان امسال بود.

کمترین حجم عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف سال جاری مربوط به هفته پایانی آبان ماه بود که تنها هزار و 785 تن از این محصول روانه بازار شد. این کاهش حجم عرضه به شکل پله‌کانی ایجاد شد و رقابت‌های قیمتی بیش از 100 درصدی را در رینگ پلیمرها رقم زد. با این وجود پایان دوره اورهال در برخی شرکت‌های پتروشیمی کشور و تامین خوراک باعث رشد تولید پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی شد و این موضوع به فروکش رقابت در رینگ فیزیکی این محصول انجامید.

بیشترین رقابت قیمتی ثبت شده برای پلی‌پروپیلن شیمایی در رینگ فیزیکی مربوط به گرید EP548R این محصول و شرکت پتروشیمی جم بود که با میانگین رقابت قیمتی 72 درصدی معامله شد.

نرخ ارز در تعیین قیمت پایه عمده محصولات پلیمری برابر نرخ حواله ارز در بازار مبادله است، این نرخ در تعیین قیمت پایه در هفته ابتدایی زمستان برابر 39 هزار و 32 تومان در نظر گرفته شد. با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار آزاد در کف کانال قیمتی 50 هزار تومان؛ در شرایط کنونی فاصله حدودا 29 درصدی میان نرخ تبیدل ارز در تعیین قیمت‌های پایه و بهای ارز در بازار آزاد وجود دارد. این فاصله 29 درصدی، رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌ها تا سقف 29 درصد را توجیه می‌کند. اما رقابت‌های بیشتر کاملا متاثر از عدم توزان در عرضه و تقاضا است.

پلی‌ترفتالات بطری پیشتاز رقابت قیمتی

بیشترین رقابت ثبت شده در رینگ محصولات پلیمری مربوط به پلی‌ترفتالات بطری بود. بررسی داده‌های معاملاتی این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که متقاضیان رقابت قیمتی 86 درصدی برای کسب سهم از عرضه پلی اتیلن ترفتالات بطری گرید BG785و گرید BG821 تولید شرکت پتروشیمی تندگویان را به ثبت رساندند. تعیین قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری بر مبنای نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی در شرایطی که نرخ حواله ارز در سامانه مبادله در کانال قیمتی 39 هزار تومان جا خوش کرده و نرخ ارز در بازار آزاد حدودا 50 هزار تومان است از مهم‌ترین دلایل رقابت سنگین قیمتی در معاملات این محصول است.

نرخ ارز در تعیین بهای پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری حدود 36 درصد ارزان‌تر از نرخ حواله ارز در بازار مبادله است؛ همچنین نرخ ارز در تعیین بهای پایه این محصول حدود 99 درصد ارزان‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد بوده و این تفاوت نرخ ارز محرک اصلی قیمت در رینگ پلیمرها است.