واهمه از قطعی گاز واحدهای تولیدی تاثیری بر روند معاملات مقاطع فولادی نداشت

رونق رینگ فولاد به معاملات مقاطع سرایت نکرد

16:10 - 1402/09/18
واحدهای نوردی همچنان از رونق بخش محصولات میانی زنجیره آهن و فولاد بی‌نصیب هستند؛ به این ترتیب در شرایطی که کاهش عرضه آهن‌اسفنجی و واهمه از کاهش تولید این محصول به دلیل افت فشار گاز واحدهای احیا به رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی و رونق معاملات شمش فولاد در دومین هفته از آذر ماه انجامید، اما بازار مقاطع طویل فولادی همچنان کم رونق بود و به این ترتیب نوردکاران از رونق نسبی بخش میانی زنجیره بهره‌ای نبردند.

واهمه از قطعی گاز واحدهای فولادی و کاهش اجباری تولید به رونق معاملات شمش فولاد در میانه آذر ماه انجامید، به نحوی که 66 درصد عرضه این محصول در دومین هفته از آذر ماه معامله شد، این در حالی بود که رینگ مقاطع همچنان با رکود مواجه است و 16 درصد عرضه میلگرد در این بازار معامله شد.

فروش 16 درصدی میلگرد

بررسی داده‌های معاملاتی مقاطع طویل فولادی ظرف دومین هفته از آذر ماه منتهی به روز جمعه هفدهم این ماه از آن حکایت دارد که رکود همچنان مهمان این رینگ است. ظرف روز چهارشنبه 15 آذر بالغ بر 271 هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 800 تومان تا 20 هزار و 800 تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. برای این محصول تقاضای 96 هزار و 993 تنی به ثبت رسید، اما در نهایت 43 هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. بخش عمده‌ای از تقاضای ثبت شده در رینگ میلگرد برای چند واحد تولیدی بود و بنابراین در حالی که محصول بسیاری از واحدها بدون مشتری بود، بخشی از عرضه‌ها با رقابت قیمتی میان متقاضیان معامله شد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ روز چهارشنبه 15 آذر ماه به 21 هزار تومان رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده میلگرد معامله شده از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران برابر 22 هزار و 950 تومان می‌رسد؛ این در حالی است که در این روز میلگرد در بازار آزاد تهران با میانگین نرخ 23 هزار و 700 تومان معامله شد و بنابراین فاصله قیمتی میلگرد بورسی و این محصول در بازار آزاد به حدود 750 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. افزایش فاصله قیمتی میان میلگرد بورسی و میلگرد در بازار آزاد می‌تواند محرک خرید این محصول از رینگ صنعتی بورس کالا باشد، اما در صورتی این فاصله قیمتی موجب افزایش تمایل به خرید مقاطع از رینگ صنعتی بورس کالا می‌شود که چشم‌انداز تقاضای مصرفی برای این محصولات بهبود یابد و یا مجوز صادرات مقاطع برای افرادی جز تولیدکنندگان نیز صادر شود. در شرایطی که رینگ مقاطع فولادی با بحران نبود تقاضا و رکود مواجه است، تسهیل شرایط صادرات می‌تواند مانع از تعطیلی و زیان نوردکاران کشور شود.

رینگ فولادی‌ها رونق گرفت

ظرف دومین هفته از آذر ماه امسال بالغ بر 276 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 500 تومان تا 18 هزار و 496 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد.؛ کف قیمت پایه نسبت به کف نرخ پایه در هفته قبل افزایشی حدود 300 تومانی داشت، فروش 56 درصد عرضه شمش فولاد در هفته گذشته عامل رشد قیمت پایه در هفته جاری بود.

مصرف‌کنندگان شمش فولاد، تقاضایی بالغ بر 363 هزار تن را ظرف دومین هفته از آذر ماه منتهی به روز جمعه هفدهم این ماه در رینگ صنعتی بورس کالا به ثبت رساندند؛ این رقم بیشترین میزان تقاضای ثبت شده در این بازار پس از نیمه مرداد ماه امسال بود. در نهایت 184 هزار تن و 660 تن شمش فولاد از این رینگ با میانگین قیمت 17 هزار و 998 تومان مورد معامله قرار گرفت. حجم فروش هفتگی شمش فولاد در دومین هفته از آذر ماه نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشت، میانگین قیمت فروش نیز تغییر جزئی 400 تومانی را ثبت کرد. به این ترتیب باید گفت اگرچه متقاضیان بیشتری در رینگ شمش فولاد ظرف دومین هفته از آذر ماه حضور داشتند، اما این متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها حاضر به رقابت قابل ملاحظه قیمتی با یکدیگر نشدند و بنابراین میانگین نرخ فروش شمش فولاد نسبت به هفته قبل تغییری محدود داشت.

به هر ترتیب ظرف دومین هفته از آذر ماه میزان قابل توجهی شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده و این رینگ رنگی از رونق را به خود دید. رونق رینگ شمش فولاد متاثر از گرانی آهن‌اسفنجی و واهمه از کاهش اجباری تولید واحدهای فولادی به دلیل کسری گاز در کشور رقم خورد.