صعود نرخ گاز حامی رشد بهای آهن‌اسفنجی شد و زمینه رونق رینگ فولاد را مهیا کرد

ابطال معاملات، آهن‌اسفنجی را ارزان نکرد

16:29 - 1402/08/16
افزایش بهای گاز، فولادی‌ها را برای خرید آهن‌اسفنجی ترغیب کرد؛ در این میان ابطال معاملات آهن‌اسفنجی در روز شنبه 13 آبان نیز نتوانست متقاضیان را از رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه آهن‌اسفنجی منصرف کند. به این ترتیب متقاضیان این محصول در عرضه مجدد در روز دوشنبه 15 آبان به رقابت قیمتی دست زده و بهای هر کیلوگرم از این محصول به 13 هزار و 600 تومان صعود کرد. جهش بهای آهن‌اسفنجی می‌تواند زمینه رونق معاملات شمش فولاد را فراهم کند.

ابطال معاملات آهن‌اسفنجی در روز شنبه 13 آبان هم نتوانست مانع رقابت قیمتی متقاضیان شود و بهای هر کیلوگرم آهن‌اسفنجی مجدد به کانال قیمتی 13 هزار تومان صعود کرد.

تعویق عرضه شمش فولاد

به شکل معمول عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه انجام می‌شود؛ اما ابطال معاملات آهن‌اسفنجی در روز شنبه 13 آبان به دلیل جهش بهای این محصول باعث شد تا عرضه شمش به تعویق افتاد. این عرضه‌ها در روز سه‌شنبه شانزدهم آبان انجام می‌شود. با توجه به استقبال مجدد متقاضیان از رینگ آهن‌اسفنجی احتمال رشد تقاضا در رینگ شمش فولاد نیز مطرح است.

آهن‌اسفنجی در کانال 13هزار تومان تثبیت شد؟

با توجه به ابطال معاملات آهن‌اسفنجی در روز شنبه، رینگ صنعتی بورس کالا ظرف روز دوشنبه 15 آبان مجدد میزبان این محصول بود؛ در این روز  بالغ بر 99 هزار تن آهن‌اسفنجی با نرخ 11 هزار و 190 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد. اگرچه معاملات این محصول به علت رقابت و صعود به کانال قیمتی 13 هزار تومان ابطال شد، اما مجدد متقاضیان برای کسب سهم از این عرضه‌ها به رقابت قیمتی قابل ملاحظه‌ای دست زدند به‌نحوی که محصول برخی واحدهای تولیدی مجدد به کانال قیمتی 13 هزار تومان صعود کرد.

بیشترین رقابت ثبت شده برای آهن‌اسفنجی مربوط به محصول عرضه شده از سوی واحد احیای متعلق به سازمان ایمیدرو بود. رقابت 21.5 درصدی ثبت شده برای محصولات این واحد احیا باعث شد تا میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی این واحد به 13 هزار و 600 تومان برسد.

افزایش نرخ گاز و احتمال افزایش هزینه تولید آهن‌اسفنجی اصلی‌ترین دلیل افزایش تقاضا برای این محصول ظرف هفته جاری بود. در این شرایط فولادی‌ها با پیش‌بینی رشد نرخ در بلند مدت بر حجم خرید خود افزودند و این رشد حجم تقاضا، این محصول را گران کرد.