چه راه هایی برای بررسی قیمت و تحلیل شیبا وجود دارد؟

19:48 - 1402/08/15
بعضی از رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال با سرعت ثابتی رشد می‌کنند و پس از مدتی سود مناسبی را به سرمایه‌گذاران خود می‌رسانند؛ درحالی‌که رمزارزهایی نیز هستند که به واسطه شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات خوب راه صد ساله را یک شبه می‌روند و در مدت کوتاهی چند ده برابر می‌شوند.

رپرتاژ آگهی: شیبا اینو از رمزارزهای دسته دوم به شمار می‌رود که تا پیش از اصلاح بازار در سال 2021 توانسته بود اوج قیمت عجیبی را تجربه کند و دارایی سرمایه‌گذاران خود را چند ده برابر کند. این ارز به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، همواره یکی از جدی‌ترین رقبای دوج کوین به شمار می‌رفته، بسیاری انتظار دارند که در آینده نزدیک جای آن رمزارز را بگیرد. با همه این‌ها آیا خرید شیبا منطقی است؟ در ادامه قصد داریم به معرفی سازوکار شیبا پرداخته و تاریخچه آن را بررسی کنیم. سپس به بیان روش‌هایی برای تحلیل این رمزارز بپردازیم.

شیبا اینو چیست؟

یک رمزارز مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که تصویر یک نژاد سگ ژاپنی به نام شیبا اینو را به عنوان لوگوی خود انتخاب کرده است. این ارز به طور گسترده به عنوان جایگزین دوج کوین شناخته می‌شود و حتی لقب Dogecoin Killer به آن داده شده است.

شیبا و دوج، هر دو از میم کوین‌ها به شمار می‌روند. این نوع از ارزهای دیجیتال، معمولا یک تم دارند و با موضوعی مرتبط هستند. این نوع رمزارزها معمولا به عنوان یک جوک یا شوخی معرفی می‌شوند تا یک محصول دیجیتالی؛ اما گاهی اوقات موفقیت‌های چشمگیری کسب می‌کنند. به وجود آمدن دوج کوین به مدت‌ها قبل یعنی سال ۲۰۱۳ میلادی بر می‌گردد؛ درحالی‌که شیبا هفت سال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۲۰ به وجود آمده است. تفاوت دیگر این دو در خالقان آن‌هاست. خالق دوج کوین مشخص است؛ اما خالق شیبا فرد یا گروهی از افراد هستند که با نام مستعار ریوشی خود را معرفی کرده‌اند.

چه ایده‌ای پشت پروژه شیباست؟

برای اینکه بدانیم خرید شیبا کاری منطقی است یا خیر، باید ایده پشت آن و دلیل به وجود آمدنش را بدانیم. راهنمای این توکن در قالب یک ووف پیپر (چیزی شبیه به وایت پیپر) در وب‌سایت شیبا توکن منتشر شده است.

به گفته این ووف پیپر، شیبا در پاسخ به یک پرسش ساده به وجود آمده است: چه می‌شود اگر یک پروژه ارز دیجیتال به طور صددرصدی توسط جامعه آن اداره شود؟ به گفته خالق شیبا یعنی ریوشی تمرکززدایی جمعی می‌تواند قدرت بیشتری نسبت به یک تیم متمرکز داشته باشد.

 پروژه شیبا سه اصل دارد که عبارت‌اند از:

  • برای داشتن روحیه ساختن چیزی از هیچ، پروژه از صفر شروع شده است.

  • این پروژه توسط یکی از جوامع موجود یا تیمی از پیش تعیین شده به وجود نیامده است.

  • علاقه داشتن به سگ شیبا اینو

شیبا اینو بر خلاف دوج که بلاکچین خود را دارد، روی بلاکچین اتریوم به وجود آمده است. ریوشی توضیح داده که دلیل این انتخاب ایمن و شناخته شده بودن اتریوم بوده و درعین‌حال به پروژه شیبا اجازه می‌داده تا غیرمتمرکز باقی بماند.

تاریخچه‌ای از قیمت شیبا

پیش از خرید شیبا خوب است که در مورد تاریخچه قیمت آن اطلاعاتی داشته باشید. این ارز با وجود میم کوین بودنش در کنار بسیاری دیگر از رمزارزهای این دسته مانند دوج و بیبی دوج توانسته توجهات را به سمت خود بکشاند. تاریخچه قیمت این رمزارز نشان می‌دهد که قیمت یک ارز دیجیتال تا چه حد می‌تواند غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. یکی از دلایل رشد قیمت شیبا حمایت سلبریتی‌هایی مانند ایلان ماسک است. موفقیت این ارز باعث شد تا رمزارزهایی مشابه آن ایجاد شوند؛ اما هنوز هم شیبا مهم‌ترین آن‌ها باقی مانده است.

چه راه هایی برای بررسی قیمت و تحلیل شیبا وجود دارد؟10

ارزش شیبا پس از حمایت‌های ایلان ماسک یک افزایش چشمگیر 4000 درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به 0.000035 دلار رسید. این قیمت اما برای مدت زیادی پابرجا نماند و پس از مدت کوتاهی شیبا یک افت 90 درصدی را تجربه کرد.

پس اینکه ایلان ماسک اعلام کرد، می‌شود خودروهای تسلا را با دوج کوین خرید، شیبا هم از این خبر تاثیر پذیرفت و قیمت آن به شدت افزایش یافت؛ اما پس از آن دوباره یک کاهش قیمت شدید را تجربه کرد.

همان‌طور که می‌بینید خرید شیبا و ارزش آن به شدت تحت تاثیر عوامل خارجی بوده است و ترند بودن این رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و همچنین حمایت‌های ایلان ماسک در آن تاثیر زیادی گذاشته است؛ به همین دلیل هنگام تحلیل شیبا حتما باید این موارد را مدنظر قرار دهید و بدانید که هر چقدر هم تحلیل تکنیکال شما دقیق باشد، چنین اتفاقاتی ممکن است تمام پیش‌بینی‌های شما را بر هم بزند.

روش‌هایی برای تحلیل شیبا به روش تکنیکال

با وجود تمامی این اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، هنوز هم راه‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید قیمت یک رمزارز را تحلیل کرده و آینده آن را پیش‌بینی کنید. در ادامه قصد داریم چند روش برای تحلیل شیبا و سایر ارزهای دیجیتال را بیان کنیم.

نمودار شمعی

نمودار شمعی رایج‌ترین ابزار برای تحلیل در بازارهای مالی است که راه خود را به بازار ارزهای دیجیتال نیز باز کرده است. نمودار شمعی یا کندلی، اطلاعات مفیدی از قبیل قیمت در آغاز و پایان بازه زمانی و بالاترین و پایین‌ترین قیمت را به شما نشان می‌دهد.

امواج الیوت

امواج الیوت یکی از ابزارهای مناسب برای رمزارزهایی با نوسانات بیشتر از حد معمول است و به همین دلیل برای تحلیل ارزش شیبا نیز مناسب است. افرادی که از این تکنیک استفاده می‌کنند، معتقدند که روانشناسی جمعی خریداران و فروشندگان تاثیری مهم در قیمت رمزارزها دارد و از همین اصل برای پیش‌بینی قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

چه راه هایی برای بررسی قیمت و تحلیل شیبا وجود دارد؟15

سطوح فیبوناچی

فیبوناچی به شما کمک می‌کند خطوط حمایت و مقاومت را پیدا کرده و بر اساس آن در مورد خرید شیبا و فروش آن تصمیم بگیرید. این روش همچنین به شما این امکان را می‌دهد که میزان سود یا ضرر احتمالی خود را محاسبه کنید.

شیبا اینو؛ سودهای باورنکردنی یا از دست رفتن سرمایه؟

در این مقاله سعی کردیم به معرفی میم کوین شیبا پرداخته و کمی از تاریخچه قیمتی آن را بیان کنیم. ما شما را به خرید شیبا یا فروش آن تشویق نمی‌کنیم و باید به‌خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد و اگر هنوز در این بازار تازه‌کار هستید، حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.