سرگردانی بنیادین سکه

11:29 - 1402/06/19
قیمت سکه طرح جدید در بورس کالای ایران در نخستین روز معاملاتی هفته به حدود 28 میلیون و 10 هزار تومان رسید که اندکی از قیمت 28 میلیون و 50 هزار تومانی سکه در بازار آزاد کمتر است.

بازار مسکوکات گرانبها روز گذشته، در بورس کالای ایران شاهد افزایش نسبی قیمت گواهی سپرده سکه بود، به طوری که تمامی نمادها در این بازار طی روز شنبه با رشد قیمت مواجه شدند. این در حالی است که طی آخرین معاملات روز جمعه در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با اندکی کاهش نسبت به میانگین هفتگی در قیمت 1919 دلار معامله شد.

نوسان‌های بی هدف سکه

در هفته‌های اخیر قیمت هر سکه طرح جدید بهار آزادی، در بازار آزاد سکه به موازات بورس کالا بارها در محدوده 28 میلیون تومان نوسان کرده است. همین امر سبب شده تا از دید بسیاری از فعالان این بازار صعود قیمت سکه آن هم در شرایطی که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش ندارد، منوط به رشد قیمت دلار باشد. به دنبال شکل گیری این دیدگاه و مدیریت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی طبیعتا خریداران نیز فعالا تمرکز تقاضا را کشیده اند و میل چندانی به خرید کردن ندارند. با این حال هیچ کدام از دلایلی که فعلا مانع از رشد قیمت سکه شده را نمی توان به عنوان گواهی جدی پیش روی مسیر بلند مدت سکه در نظر گرفت. آنطور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان این حوزه عقیده دارند به حاشیه رفتن موقت چشم انداز تورمی و عامل انتظارات مانع از آن نخواهد شد تا قیمت سکه چندان در محدوده کنونی دوام بیاورد.  بنابراین فعلا نیز هر نوع افزایش یا کاهش جزئی قیمت صرفا با نوسان های معمول بازار همخوانی دارد و شاید تا زمانی که خبری از تقاضای جدی در بازار نباشد نتوان روندی نزولی یا صعودی را در گوتاه مدت برای آن ترسیم کرد.

روز عادی تالار نقره ای

 طی روز شنبه وضعیت معاملات در پرمعامله ترین نماد گواهی سپرده سکه به مانند سایر نمادهای همنوع آن مطلوب بود. در این روز نماد معاملاتی تمام سکه طرح جدید0312 رفاه با 0.43 درصد افزایش در آخرین معامله به محدوده 28 میلیون  و 10 هزار تومان رسید. سایر نمادها نیز در این روز نوسانی بین 0.12 درصد تا 0.53 درصد داشتند. طی این روز وضعیت داد و ستدها در میان صندوق های کالایی بورس کالا نیز به همین ترتیب بود و نمادهایی نظیر «طلا» و «عیار» به عنوان پر معامله ترین نمادها نوسان قابل توجهی نداشتند. تمامی این رخوت موجود در بازار گواهی سپرده سکه و صندوق های تابع آن را می‌توان ناشی از این دانست که احتمالا در شرایط تداوم احتیاط در بازار سهام و ناکامی سکه در بازار آزاد برای صعود بیشتر دارایی‌های مذکور نیز  شانس چندانی برای صعود ندارند. گفتنی است، سکه طرح جدید نیز در آخرین نرخ های به ثبت رسیده در روز اخیر در حدود 28 میلیون و 50 هزار قیمت خورده است.