سنگ‌آهن عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران بدون مشتری ماند

تعمیق رکود در رینگ سنگ‌آهنی‌ها

11:44 - 1402/06/12
رینگ سنگ‌آهن و محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در روز شنبه یازدهم شهریور رکودی سنگین‌تر نسبت به هفته ابتدایی شهریور ماه را تجربه کرد. البته این رکود شامل حال تمام واحدهای تولیدی نبود، درحالی که بخش عمده‌ای از عرضه‌ها بدون مشتری بود، متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌های برخی واحدهای گندله‌سازی حاضر به رقابت قیمتی با یکدیگر شدند.

بالغ بر 222 هزار تن کنسانتره آهن و 320 هزار تن گندله از رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز شنبه یازدهم شهریور مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که در این روز سنگ‌آهن دانه‌بندی و کلوخه بدون مشتری ماند و معامله نشد. در  عین حال ظرف روز شنبه یازدهم شهریور ماه از حجم فروش کنسانتره و گندله نسبت به میزان فروش این محصولات در هفته قبل کاسته شد و به این ترتیب رکود حاکم بر معاملات بخش ابتدایی زنجیره آهن و فولاد شدت بیشتری به خود گرفت.

واحدهای معدنی در روز شنبه یازدهم اردیبهشت بالغ بر 200 هزار تن سنگ‌آهن دانبه‌بندی و 300 هزار تن کلوخه سنگ‌آهن در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. عدم ثبت تقاضا برای این محصولات باعث شد تا حجم فروش آن در رینگ صنعتی بورس کالا صفر باشد.

همچنین در این روز 640 هزار تن کنسانتره آهن در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ تقاضای ثبت شده برای این محصول به 252 هزار تن رسید و در نهایت در این روز 22 هزار تن کنسانتره آهن از رینگ صنعتی بورس کالا به فروش رفت.

واحدهای گندله‌سازی نیز در این روز بالغ بر 680 هزار تن گندله در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند؛ در حالی که 844 هزار تن تقاضا برای این محصول در بازار به ثبت رسید، در نهایت 320 هزار تن محصول از این بازار به فروش رفت. در حالی که محصول گندله بسیاری از واحدهای تولیدی در نرخ پایه 4 هزار و 550 تومان بدون مشتری بود، تقاضای قابل توجهی برای محصولات شرکت‌های گل‌گهر و گهر زمین به ثبت رسید به نحوی که مشتریان برای کسب سهم از این عرضه‌ها حاضر به رقابت قیمتی با یکدیگر شدند و در  نهایت میانگین نرخ فروش گندله از این بازار به 4 هزار و 650 تومان رسید. کیفیت محصول و دسترسی واحدهای احیا به محل واحدهای گندله‌سازی 2 عامل اصلی رقابت برای محصولات برخی واحدهای خاص تولیدی در شرایطی است که محصول سایر واحدها بدون مشتری است.