چگونه در مزایده اموال مازاد و املاک بانک‌ها شرکت کنیم؟

بر اساس قانون بانک‌ها وظیفه دارند، به صورت سالانه حداقل 33 درصد اموال مازاد خود را اعم از سرقفلی و اموال منقول و غیرمنقول که در تملک آن‌ها و شرکت‌های تابعه آن‌ها هست واگذار به غیر کنند.

این اموال مازاد توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی مشخص می‌شود. طبق ماده 17 این قانون چنانچه این مزایدات از سوی بانک‌ها صورت نگیرد، علاوه بر جریمه مالیاتی با نرخ 28 درصدی، با مدیر عامل و هیات مدیره بانک و موسسه اعتباری برخورد قضایی و قانونی صورت می‌گیرد. در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با چگونگی شرکت در مزایده بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها آشنا کنیم.

چرا خریداران به دنبال خرید از طریق مزایده هستند؟

مزایده نوعی مسابقه و رقابت است که مزایده گزار بین مشتریان یک کالای خاص اعم از منقول یا غیر منقول برای رسیدن به بالاترین قیمت برگزار می‌کند. مزایده‌گری که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد در این مزایده و مسابقه برنده شده است.

امروزه تعداد زیادی از مشتريان به دلايل مختلفي از قبيل قيمت ایده آل املاک، شرايط پرداخت اقساطي بدون سود و يا با سود کم و ... تمايل زيادي  دارند در مزايده شرکت کنند و از مزيتهاي آن بهره ببرند. یکی از مزایدات پر طرفدار، مزایده بانک‌ها بخصوص بانک کشاورزی است.

ارتباط گستران هزاره آگهی های مزایده املاک بانک‌ کشاورزی را از طریق اپلیکیشن، وب سایت و ایمیل به اطلاع افراد علاقه مند به شرکت در مزایدات، می رساند. برای دریافت آگهی های می توانید سایت هزاره ثبت نام  نمایید.

چطور مي‌توانیم در مزايده‌ها شرکت کنیم؟

متقاضیان باید ابتدا در سايت عضو شده و اسناد و مدارک و اطلاعات شخصي خواسته شده در پاکت‌ها را به صورت خوانا و بدون خط خوردگی تکمیل کنند سپس پاکت‌ها را مهر و موم کرده و نهايتاً پرداخت 5 درصد مبلغ پايه ملک مي‌توان در مزايده شرکت نمایند.

در کل مزایده‌گر باید دو پاکت تهیه کند. پاکت بزرگ که حاوی برگه پیشنهاد تعهدنامه و قیمت، برگه نظرسنجی و برگه شرایط مزایده است و پاكت كوچك که حاوی کارت مشخصات، تصویر پشت و روی کارت ملی، تصویر شناسنامه، اصل و تصویر فیش بانکی 5 % سپرده است. مبلغ 5% سپرده شرکت در مزایده باید به صورت رسید نقدی، چک تضمینی یا چک رمزدار، به حساب ‌بانک کشاورزی به نام شرکت فام پرداخت گردد.

شخص مزایده‌گر بايد فاقد هرگونه ممنوعيت قانوني جهت شرکت در مزايده باشد. متقاضيان شرکت در مزايده پس از تکميل اوراق شرکت در مزايده و واريز 5 درصد سپرده شرکت در مزايده پاکت‌هاي خود را می‌توانند تا پايان زمان مشخص شده جهت تحويل به کارگزاران مستقر در استان‏ها و يا دفتر مرکزي شرکت تحويل نمايند.

سایت شرکت در مزایده اموال مازاد بانکها

هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی کلیه امور مربوط به مزایدات و فروش اموال مازاد بانکها از جمله؛ کارشناسی اموال منقول و غیر منقول توسط کارشناسان رسمی دادگستری، آماده سازی، اخذ استعلامات، بازاریابی، برگزاری مزایده، عقد قرارداد، تحویل ملک، تهیه مقدمات انتقال سند و نهایتاً انتقال سند به نام خریداران را به شرکت فام بانک محول کرده است. نام این شرکت مخفف فروش اموال مازاد بانک‌ها است.

Submitted by honarkar on