پیش بینی بورس هفته / موتور محرک بازار سهام

13:41 - 1402/03/19
چند عامل انتظارات فعالان بورسی را نسبت به روند هفته آتی مثبت کرده است. آیا این عوامل موتور محرک بازار خواهند بود؟

 

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و خروج پول حقیقی نیز کاهش یافت. در روز شنبه شاخص صعود کرد و 8 هزار و 634 واحد بالا آمد و 29 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. این روند پس از تعطیلات 2 روزه، در روز سه‌شنبه ادامه داشت. شاخص 9 هزار و 866 واحد صعود کرد و 184 میلیارد تومان سرمایه وارد شد. 

اما روز چهارشنبه تعییرات شاخص پرنوسان بود و هزار و 101 واحد نزول کرد و 294 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 17 هزار و 406 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.77 درصد شود. اما شاخص هم وزن در 3 روز متوالی روند صعودی داشت، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 11 هزار و 138 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 1.45 درصدی را ثبت کرد.

با آنکه در دو روز از سه روز کاری هفته شاهد ورود پول به بورس بودیم، اما در مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع نزولی بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 7 هزار و 581 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 10 هزار و 265 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 26 درصدی داشته است. 

یکی از عوامل رکود نسبی معاملات بورس تعطیلی میان هفته بود. تعطیلاتی که نه تنها در بازار سهام، بلکه در دیگر بازارها هم رکود ایجاد کرد. اما این اولین هفته رکودی بازار سهام نیست، بورس در 5 هفته اخیر با کاهش ارزش معاملات روبه‌رو بوده است. بنابراین حجم پایین معاملات مسئله بازار است که تبدیل به مشکلی مزمن شده است. در عین حال ناظران معتقدند در هفته پیش رو بازار رو به بالا حرکت خواهد کرد و با مثبت شدن روند بازار حجم معاملات بهبود خواهد یافت و پول حقیقی نیز وارد خواهد شد. برخی نیز به موعد خارج شدن پول‌های بلوکه شده پیش فروش خودرو اشاره می‌کنند و معتقدند بخشی از این پول‌ها به بورس خواهد آمد و موتور محرک بازار می‌شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود در نزدیکی فصل مجامع فروش در بازار روند نزولی پیدا کند و شاهد مازاد تقاضا در بازار باشیم. بنابراین در محافل بورسی، انتظارات نسبت به روند بازار در هفته پیش رو مثبت است.  

پیش بینی بورس هفته / موتور محرک بازار سهام15