بررسی عملکرد مالی و ارزش بنیادی بانک پارسیان؛

تحلیل بنیادی سهام وپارس / بانکی که پشتش به نرخ تسعیر گرم است

11:24 - 1402/02/27
اکوایران: بانک پارسیان در سال‌های گذشته با زیان ناخالص فصلی قابل توجهی به فعالیت خود ادامه داده است. با این وجود، در صورت‌های مالی سالانه این بانک سود خالص شناسایی می‌شود که ناشی از افزایش نرخ ارز و سود ثبت شده از تسعیر دارایی‌های ارزی در انتهای هر سال مالی است.

به گزارش اکوایران؛ نماد وپارس از صنعت بانکی یکی از نمادهای پر استقبال بازار سهام به شمار می‌رود که معاملات آن در بازار دوم بورس تهران انجام می‌شود. سهام این بانک از نظر تابلوخوانی و قیمتی جذاب است و با توجه به معاملات روزانه سهام این بانک، بازیگر سهم وپارس توانسته است با ایجاد موقعیت‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت متعدد محل خوبی برای تکنیکالیست‌هایی باشد که در کوتاه مدت نوسان گیری می‌کنند. 

با توجه به شرایط بنیادی بانک پارسیان نیز که در ادامه به آن می رسیم؛ تنها راه افزایش حجم معاملات برای پر شدن حجم مبنای این سهم ایجاد جذابیت برای نوسان‌گیران کوتاه مدت است.

عملکرد مالی بانک پارسیان در دوسال اخیر

بانک پارسیان در دو سال گذشته از نظر فعالیت عملیاتی نتوانسته است سودآوری به ثبت برساند. این در حالی است که درآمد عملیاتی ماهانه این بانک از محل تسهیلات اعطایی در سال 1401 به طور متوسط هزار و 234 میلیارد تومان بوده است.

بانک پارسیان در سال 1400 توانسته بود 12 هزار و 850 میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات اعطایی داشته باشد که بیشترین میزان را در اردیبهشت ماه این سال با هزار و 389 میلیارد تومان به ثبت رسانده بود. در سال 1401 مقدار درآمد وپارس از محل تسهیلات با 15 درصد افزایش به 14 هزار و 812 میلیارد تومان رسید. با وجود رشد درآمدزایی این بانک در سال 1401، درآمد اسفند ماه وپارس به نسبت متوسط سایر ماه های این سال بیش از دوبرابر بود و درآمد 11 ماهه ابتدایی 1401 تنها 3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 1400 بود.

 

با تمام این تفاسیر بانک پارسیان توانسته است روند افزایشی ضعیفی را در درآمدزایی از محل تسهیلات خود ایجاد کند اما با توجه به شرایط این روز های سایر بانک های کشور، قطعا افزایش درآمدزایی از این محل برای وپارس سخت نخواهد بود اما برعکس سایر بانک ها که محل اصلی درآمد زایی آن ها با سودآوری متناسبی همراه است؛ در بانک پارسیان خالص درآمد تسهیلات در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 نزدیک به منفی 6 هزار و 795 میلیارد تومان بوده است. خالص درآمد کارمزد وپارس در این مدت 771 میلیارد تومان بوده و این بانک هزار و 478 میلیارد تومان نیز سایر درآمدهای عملیاتی داشته است.

مهار بیکاری در آمریکای جنوبی با تکیه بر لیتیوم

در بخش هزینه ها نیز بانک پارسیان در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 نزدیک به 2 هزار و 314 میلیارد تومان هزینه اداری و عمومی، 558 میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول و 542 میلیارد تومان هزینه مالی داشته است؛ درحالی که هزینه مالی این بانک در مدت مشابه سال 1400 تنها 40 میلیارد تومان بوده است.

زیان هایی که آب می شوند!

بانک پارسیان در سال 1399 حدود 4.5 همت و در سال 1400 نزدیک به 9.5 همت سود تسعیر ارز شناسایی کرده است. وجود منابع ارزی باعث شده تا هرچه قدر از تسهیلات اعطایی زیان دهی به بار آید؛ با تسعیر دارایی های ارزی، در نهایت سود خالص شناسایی شود. مسئله ای که بر جای می ماند دلیل زیان دهی تسهیلات اعطایی بانک پارسیان است. در حال حاضر اغلب بانک های کشور بخش اساسی درآمد خود را از تسهیلات اعطایی به دست می آورند و بدون منابع ارزی این چنین، و ثبت سود تسعیر اندکی سودآوری بالایی را با حاشیه سود قدرتمندی به نمایش می گذارند.

سود نقدی آرامکو، نصف ارزش بورس تهران!

درحالی که بانک پارسیان از منابع ارزی خود و ثبت سود از تسعیر آن ها زیان 8.5 همتی را به سود خالص تبدیل می کند. در روند شناسایی سود تسعیر ارز که حرفی نیست اما مطالبه سهامداران، همیشه افزایش سودآوری بوده؛ و بانک پارسیان نیز قابلیت بالقوه زیادی را برای رقابت با سودسازترین بانک های حال حاضر دارد.

تحلیل بنیادی سهام وپارس / بانکی که پشتش به نرخ تسعیر گرم است9