تحلیل بنیادی سهام غگلپا / فروش پنیر افزایش یافت

11:23 - 1402/02/27
شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در فروردین‌ماه موفق شد به رقم 144 میلیارد تومان فروش دست پیدا کند که نسبت به اسفندماه 36 درصد افزایش داشته است. این شرکت با این مقدار فروش توانست رکورد خوبی را به ثبت برساند.

مصرف شیر و فرآورده‌های آن در الگوی تغذیه همراه مورد توجه دولت‌ها در کشورهای مختلف دنیا بوده است. افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشورهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در کشورهای توسعه‌یافته با رشد همراه بوده درحالی‌که برای کشورهای درحال‌توسعه مصرف این کالای اساسی پایین بوده است که می‌تواند زنگ خطری برای این کشورها در حوزه سلامت و تغذیه برشمرد.

طی روزهای گذشته از افزایش قیمت شیر خام صحبت شد که مدیرعامل اتحادیه دامداران عنوان کرد؛ شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی شیر خام را کیلویی ۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تصویب کرد، افزایش قیمت شیر خام بابت هزینه‌های کارگری، حامل‌های انرژی و حمل‌ونقل بوده است.

به همین بهانه به بررسی یکی از شرکت‌های صنعت لبنی بورس تهران پرداخته‌ایم.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در سال ۱۳۶۲ به‌عنوان یکی از کارخانه‌های فرآوری کننده شیر وابسته به صنایع شیر ایران در شهرستان گلپایگان با ظرفیت ۵ تن در روز به بهره‌برداری رسید؛ با تصمیم سهام‌داران شرکت در سال ۱۳۹۴ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در سال 95 در بازار دوم فرابورس ایران با نماد غگلپا فعالیت خود را آغاز کرد.

فروردین خوب غگلپا

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در فروردین‌ماه موفق شد به رقم 144 میلیارد تومان فروش دست پیدا کند که نسبت به اسفندماه 36 درصد افزایش داشته است. رکورد خوبی برای این شرکت به‌حساب می‌آید. بررسی فروش ماهانه نماد غگلپا نشان می‌دهد. همچنین نسبت به فروش نخستین ماه سال 1401 خود را با مبلغ 78 میلیارد تومان با رشد 84 درصدی روبرو شده است.

می توان گفت علت اصلی افزایش مبلغ فروش نسبت به اسفندماه افزایش مقدار فروش پنیر بوده است که نسبت به ماه گذشته 44 درصد رشد داشته است. نرخ محصولات پنیر 1 درصد بیشتر از ماه گذشته اعلام شده است.

گفتنی است روند فروش ماهانه غگلپا 1401 تقریباً روند باثباتی بوده است به جز دو ماهه ابتدایی سال 1401 که به طور میانگین در محدوده 75 میلیارد تومانی بوده که کمترین فروش را در بین سایر ماه‌ها ثبت کردند. به جز مرداد ماه که مقدار 102 میلیارد تومان فروش داشته از شهریور ماه تا بهمن ماه فروش‌های خوبی را کسب کرده؛ اما در اسفند ماه با افت در فروش همراه شد و به مبلغ 106 میلیارد تومان رسید که توانست این افت را در فروردین ماه جبران کند و حتی به بالاترین سطح از فروش خود دست یابد.

تحلیل بنیادی سهام غگلپا / فروش پنیر افزایش یافت2


بررسی شرکت‌های گروه فرآورده لبنی بورس تهران


کاهش 6 درصدی حاشیه سود خالص

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در سه ماهه ابتدایی سال 1401 مبلغ 278 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده که موفق شده این مقدار را در فصل تابستان به رقم 350 میلیارد تومانی برساند، نماد غگلپا در فصل پاییز نه تنها فروش خود را حفظ کرده بلکه توانسته آن را به مبلغ 381 میلیارد تومان رسانده است. درست است که در پاییز با افزایش درآمد عملیاتی روبرو شده؛ اما حاشیه سود خالص برای این نماد لبنی بیش از 5 درصد برای فصل پاییز نسبت به فصل تابستان کاهش داشته است. غگلپا در فصل بهار 1401 سود خالص 19 میلیارد تومانی را با حاشیه سود خالص 16 درصدی شناسایی کرده است که برای فصل تابستان موفق شد آن را با حاشیه سود خالص 26 درصدی به مبلغ 62 میلیارد تومان برساند، که در نهایت در فصل پاییز به حاشیه سود خالص 11 درصدی رسید.

تحلیل بنیادی سهام غگلپا / فروش پنیر افزایش یافت6

با توجه به اینکه شیر خام به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه محصولات این شرکت نقش بسیار مؤثری دارد، لذا وجود هرگونه محدودیت تولید و عرضه شیر خام و یا محدودیت در واردات نهاده‌های دامی و یا افزایش قیمت آن‌ها به طور مستقیم، در افزایش قیمت شیر خام مؤثر بوده و می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش قیمت تمام شده محصولات این شرکت داشته و نهایتاً در صورت عدم امکان افزایش قیمت فروش محصولات به دلیل شرایط بازار، سبب کاهش سود شرکت خواهد شد.

در نتیجه باید دید که افزایش نرخ فروش محصولات که کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان به دنبال دارد، چه تأثیری بر عملکرد شرکت‌های لبنی دارد؟

به دنبال افزایش نرخ شیر خام به طبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی را به همراه دارد که دلیلی برای کاهش تقاضا است که هم کاهش فروش و سود شرکت‌ها را به دنبال دارد و منجر به کاهش مصرف سرانه محصولات لبنی می‌شود.