سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، راه نجات صنایع

17:33 - 1402/02/19
سرمایه‌گذاری در علم اقتصاد به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به‌امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، راه نجات صنایع9

 سرمایه‌گذاری می‌تواند به دو صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم صورت بگیرد. از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، همیشه با سطح خاصی از ریسک همراه است. به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه‌تنها هیچ درآمدی برای سرمایه‌گذار به دست نیاید، بلکه ارزش سرمایه او نیز دچار نقضان شود. دراین بین شرکت‌هایی هستند که برای رفع چالش‌ها و موانع مشاغل مختلف راهنمایی، مشاوره و سرمایه‌گذاری مناسبی ارائه می‌دهند.

شرکت بازرگانی «آرمان تجارت فرهان» با مدیریت آرمان قیطاسی یک دهه سابقه کاری و ثبت رسمی تا امروز فعالیت‌های زیادی را در امور مختلفی چون خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول، صادرات-واردات، تهیه و تأمین کالا‌های مجاز بازرگانی، اخذ و اعطای هرگونه نمایندگی با موضوع‌های مختلف از قبیل مشارکت با مراکز تولیدی-توزیعی-خدماتی و اشخاص حقیقی و حقوقی و ارگان‌های دولتی، اختصاص سهمیه، صدور و ابطال حواله، دلالی و حق العمل‌کاری و نمایندگی تجاری، فعالیت بازاریابی غیرهرمی و غیرشبکه‌ای، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی انجام داده است. برای بررسی فعالیت و ویژگی‌های این شرکت با آرمان قیطاسی مدیر عامل شرکت آرمان تجارت فرهان به گفت و گو نشسته‌ایم.

برای سؤال اول بفرمایید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به چه میزان می‌تواند در بهبود اقتصاد کلان موفق عمل کند؟

بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های توسعه، در بخش خصوصی نهفته است که متأسفانه، رویکرد‌های دولت محور و اقتصاد تک قطبی، مانع از ظهور و شکوفایی این استعداد‌های بالقوه می‌شود. این رویکرد‌ها از چند خصوصیت اساسی همچون کوته‌اندیشی، عدم انعطاف، عدم کارایی و اثربخشی، جزئی نگری، نبود منابع کافی، عدم خالقیت و نوآوری و نبود آینده نگری برخوردارند و بدون مشارکت تمامی بخش‌های جامعه، نمی‌توان به موقعیت و رشد و توسعه در کشور و شهر‌ها دست یافت.

طی سال‌های اخیر و با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی در امرسرمایه‌گذاری، تا حدودی در کشور ما فراهم گشته است. حال با توجه به تاکید مقام رهبری و مسوولان رده بالا نظام، مبنی بر لزوم حمایت از تولید داخلی و عزم جدی دولت برای برنامه‌ریزی منسجم جهت برداشتن موانع کسب وکار، ابزار اصلی برای رسیدن به اهداف عالیه نظام در مسیر فوق، جذب سرمایه از بخش خصوصی است. بررسی‌ها و تجربه‌های کشور‌های توسعه یافته در این بخش نشان می‌دهد در اختیار گذاشتن سرمایه بخش خصوصی می‌تواند راه برون رفت از وضعیت رکود اقتصادی قلمداد شود.

شرکت آرمان تجارت فرهان فعالیت‌های متعددی در بخش‌های صرفاً بازرگانی دارد در خصوص این فعالیت‌ها توضحیحات کاملی ارائه دهید؟

بر هیچ کس پوشیده نیست در حال حاصر کارخانجات به دلیل نداشتن سرمایه داخلی و افزایش قیمت پلی فرم‌های تولید، بازاری راکد و حتی ور شکستگی در پیش رو دارد که با کمک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی معضل یاد شده می‌تواند قابل حل باشد. در این راستا شرکت آرمان تجارت فرهان آمادگی خود را برای واگذاری سرمایه کلان به بخش معادن، کارخانجات، تولیدکنندگان و انبوه سازان کشور تا سقف یکصد میلیارد تومان (غیر نقدی) در هر ماه را دارد.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، راه نجات صنایع17

جدای از یاری رساندن به بخش صنعت، هم اکنون فقدان سرمایه در گردش مناسب، بخش مسکن را فلج کرده است.از ابتدای دولت سیزدهم، دولت قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند اما این طرح بدون زمین و بخش خصوصی امکان‌پذیر نبوده است با توجه به اینکه در مسکن مهرنیز در نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواز واحد تولید شد این امر نشان می‌دهد طرح‌های مشابه نیز بدون بخش خصوصی با مشکل رو به رو است و البته در این میان سرمایه‌گذاری بزرگترین مشکل اساسی در اجرای طرح‌های کلان است این در حالی است که بخش خصوصی می‌تواند در تولید مسکن مناسب نقش پر رنگی داشته باشد. بنابراین یکی دیگر از اهداف اصلی این شرکت، واگذاری سرمایه به سازندگان جهت بهبود اوضاع مسکن است.

به طور کلی این مجموعه بازرگانی در زمینه‌های مختلف مانند آمادگی لازم را برای واگذاریِ سرمایه به شکل بلند مدت تا سقف ۲۰ سال و بدون بهره را برای تمام کارخانجات، تولیدکنندگان و معادن کشور، معاوضه املاک و مستغلات با کالا‌های مجاز بازرگانی، واگذاری سرمایه به انبوه‌سازان جهت بهبود اوضاع مسکن در سراسر کشور، امکان خرید فوری (غیر نقدی) املاک و مستغلات با هر نوع کاربری در ایران با ۱۰۰ درصد ارزش فعالیت دارد.

همچنین شرکت آرمان تجارت فرهان، با همکاری واحد‌های حقوقی، بازرگانی، مالی و مدیریتی، کارشناسان و مشاوران داخلی خود، فعالیت‌های صرفاً بازرگانی خود را در امور محتلف از جمله خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، مشاوره، همکاری، واگذاری به صُوَرِ مختلف:

نقدُ مدت‌دار، مدت‌دار، معاوضه (یا ترکیبی بازرگانی از این صُوَر) ، تهاتر، بازاریابی، حَقُ‌العَمَل کاری، دلالی، معاوضه، مشارکت با اشخاص حقیقی و یا حقوقی در راستای تکمیل، راه‌اندازی و یا توسعه انواع زمینه‌های:

ساخت‌وسازِ املاک و مستغلات، تولید، خدمات، مخترعین، کارآفرینان، بازرگانان و تُجّار، پروژه‌ها، باشگاه‌ها، تیم‌ها و یا مراکزِ پزشکی  و درمانی (بالخصوص زیبایی، دندان‌پزشکی و... ، علمی، آموزشی، ورزشی، تفریحی، توریستی، اقامتی و غیره) ، سرمایه‌گذاری صرفاً غیرنقدی، اعطاء و اخذ نمایندگی تجاری و غیره.) ترکیبی از چند عنوانِ فوقُ الذِکر در یکی از قراردادهایِ تیپ و مربوط به شرکت آرمان تجارت فرهان و بر اساس توافقاتِ فی مابین. انجام می‌دهد.

شرکت شما بر اساس ماهیت وجودی خود فعالیت‌های گسترده‌ای در بخش صادرات دارد مزایای صادرات از طریق آرمان تجارت فرهان شامل چه مباحثی است؟

شما اگر محصولات و خدمات خود را با یک خریدار داخلی معامله کنید قرارداد را با ریال یا تومان منعقد می کنید اما اگر یک شرکت بازرگانی محصولات را صادر کند، محصولات با دلار و یا حتی یورو معامله می‌شود و سود حاصل از آن چندین برابر می‌شود  حال  با توجه به چالش های صادرات در عرصه بین المللی شما به عنوان یک  شرکت حقیقی یا حقوقی نیازمند این هستند که با انتخاب شرکت‌های متخصص در این زمینه وارد این بازار پر خطر  شوید  تابتوانید  محصول نهایی را به بهترین شکل و بدون کوچکترین ریسک با شناساسی مشتری از طریق اطلاعات این شرکت بازرگانی مطمئن  نگرانی در خصوص داد و ستد و منافع آن نداشته باشید.

برای گسترش فعالیت‌ها خود  در آینده برنامه‌ای در نظر دارید؟

این شرکت در نظر دارد تا با ارائه نمایندگی‌های داخلی و خارجی و رصد کردن دقیق وضعیت بنگاه‌های اقتصادی بتواند نقش مؤثری در جلب سرمایه و تزریق آن به صنایع ایفا کرده  و به عنوان یکی از بازو‌های توانمند و پیشران صنعت کشور وارد عمل شود.