بررسی عملکرد مالی و شرایط بنیادی شرکت پتروشیمی پردیس؛

تحلیل بنیادی سهام شپدیس/ کاهش سودآوری با رشد هزینه‌های فروش پتروشیمی پردیس

14:13 - 1402/02/18
اکوایران: شرکت پتروشیمی پردیس از جمله پتروشیمی‌های کشور به شمار می‌رود که به تولیدات اوره صنعتی و کشاورزی می پردازد. این مجموعه در فصل زمستان 1401 با متحمل شدن بیش از 4 هزار میلیارد تومان هزینه فروش که از کل هزینه فروش سال مالی قبلی بیشتر بوده است؛ با کاهش 27 درصدی سود خالص به نسبت زمستان 1400 مواجه شده است.

به گزارش اکوایران؛ شرکت پتروشیمی پردیس سال مالی خود را در روز یکم مهر ماه هر سال آغاز کرده و در آخرین روز شهریور ماه سال بعد، سال مالی خود را به پایان می برد. با این توصیف می توان گفت که فصل زمستان دومین فصل از سال مالی شپدیس به شمار می رود و فروردین ماه نیز به عنوان هفتمین ماه از سال مالی شپدیس شناخته می شود.

 

پتروشیمی پردیس بخش اصلی فروش خود را در بازار های خارجی انجام می دهد. این شرکت به تولیدات اوره مشغول است و اوره کشاورزی و صنعتی خود را در بازار های داخلی، آمونیاک و اوره صادراتی (گرانول فله) خود را در بازار های خارجی عرضه می کند. شپدیس به دلیل حجم بالای صادرات خود که به طور متوسط حدود 70 درصد از فروش این شرکت را شامل می‌شود به شدت به شرایط سیاسی، نرخ ارز، نرخ تسعیر ارز و مواردی از این دست وابسطه است.

آریا ساسول در جدال با اتان!

تحلیل بنیادی سهام شپدیس/ کاهش سودآوری با رشد هزینه‌های فروش پتروشیمی پردیس2

شپدیس در سال‌های اخیر روند فروش و سودآوری با ثباتی را پشت سر گذاشته است. این مجموعه در سال مالی گذشته بیش از 43 هزار میلیارد تومان فروش داشته که حدود 25.6 هزار میلیارد تومان از آن را به سود خالص تبدیل کرده است.

شپدیس در زمستان 1401 توانسته است به نسبت زمستان قبلی 5 درصد بیشتر درآمدزایی کند اما با رشد هزینه‌های عملیاتی این شرکت از 134 میلیارد تومان در دومین فصل از سال مالی 1401 این شرکت به 4 هزار و 366 میلیارد تومان در دومین فصل از سال مالی 1402 افزایش یافت. این افزایش بیش از 3 هزار درصدی باعث شد تا شود خالص این مجموعه در مدت مذکور 27 درصد کاهش داشته باشد و از 3 هزار و 982 میلیارد تومان در زمستان 1400 به 2 هزار و 901 میلیارد تومان در زمستان 1402 افت کند.

عطش پتروشیمی تندگویان برای مصرف خوراک ارزان‌تر!

با تمام این تفاسیر؛ مجموعه پتروشیمی پردیس در سال‌های اخیر توانسته بود روند مالی باثباتی را با وجود فروش فصلی و صادرات بالای خود داشته باشد اما در صورتی که هزینه‌های عملیاتی این مجموعه به درستی مدیریت نشود؛ کاهش سودآوری شپدیس ادامه خواهد داشت.

تحلیل بنیادی سهام شپدیس/ کاهش سودآوری با رشد هزینه‌های فروش پتروشیمی پردیس8