یک آپارتمان در پایتخت، هم‌قیمت یک جزیره در اروپا

17:43 - 1402/02/08
چند روزی است که فروش دو جزیره در اروپا و استرالیا در اخبار توجه‌ها را به خود جلب کرده است. برخی کاربران در فضای مجازی هزینه خرید این جزیره‌ها را با یک واحد آپارتمان در ایران مقایسه کرده‌اند.

برخی منابع از فروش یک جزیره کوچک با نام پارکولو در آب‌های جنوب اسکاتلند با 25 هکتار مساحت، به قیمت پایه 150 هزار پوند خبر می‌دهند. با تبدیل قیمت بر اساس نرخ پوند در بازار آزاد که هم‌اکنون (7 اردیبهشت) بالاتر از 65 هزار تومان است، قیمت این جزیره چیزی حدود 10 میلیارد تومان می‌شود.

جزیره‌ای دیگر در استرالیا با مساحت 21 هکتار و شامل دو ویلا و یک استخر، با قیمت ۷۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که با تبدیل قیمت بر اساس نرخ دلار در بازار آزاد تهران یعنی بیش از 52 هزار تومان به ازای هر دلار، حدود 36 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

بررسی قیمت‌های روز آپارتمان در تهران نشان می‌دهد که با 10 میلیارد تومان می‌توان آپارتمانی معمولی با متراژی بین 70 تا نهایتا 100 مترمربع در مرکز تهران خرید.

بنا به مشاهدات ما از فایل‌های ویلای مشاوران املاک، قیمت اکثر ویلاهای شمال یا ویلاهای لاکچری اطراف تهران، چندین برابر قیمت این جزیره‌ها است، اما اگر قصد خرید ویلا با بودجه‌ای برابر بودجه خرید جزیره پارکولو - یعنی 10 میلیارد تومان - داشته باشید، می‌توانید یک ویلای نوساز با زیربنای 750 مترمربع در شهرستان نور استان مازندران یا یک ویلای نوساز با زیربنای 160 مترمربع و 300 متر مربع زمین در بندرانزلی یا مثلا یک ویلای 260 متری در رودسر به همراه 310 مترمربع زمین خریداری کنید.

بطور تقریبی، با 36 میلیارد تومان - هم‌قیمت جزیره مورد اشاره در استرالیا - نیز می‌توانید یک خانه با متراژ 230 مترمربع و سن بنای 22 سال با 146 مترمربع زمین آن را در محله دزاشیب واقع در شمال تهران بخرید یا یک آپارتمان سه‌طبقه نوساز با زیربنای 360 مترمربع و 200 متر زمین در دهکده المپیک یا یک ویلای 180 تا 200 متری در دروس تهران خریداری کرد.

در جزیره کیش، یک واحد آپارتمانی با 87 مترمربع و 8 سال ساخت بنا، 10 میلیارد تومان و واحدی نسبتا لوکس با متراژ 144 مترمربع و با سازه هتلینگ، حدود 36 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

یک آپارتمان در پایتخت، هم‌قیمت یک جزیره در اروپا14

نکته قابل توجه این است که قیمت‌گذاری یک جزیره در حاشیه اسکاتلند با قیمت‌گذاری یک آپارتمان در تهران، تفاوت‌های آشکاری دارد، مثلا قیمت مصالح ساختمانی، هزینه ساخت و کارگر و وضعیت دسترسی مناطق مورد اشاره از جمله مولفه‌هایی است که قیمت یک آپارتمان در دل تهران را با یک جزیره کم‌امکانات متفاوت می‌کند؛ بنابراین هرچند مقایسه دقیق‌تر این دو نیازمند درک این تفاوت‌هاست اما نفس این قیاس می‌تواند تصویر محسوس و ملموسی از وضعیت پرتورم بازار مسکن در پایتخت این کشور را هویدا کند؛ هرچند که اغلب خانواده‌های ساکن این شهر یا حتی این کشور، مدت‌هاست گرانی مسکن (خرید و اجاره) را با پوست و گوشت و استخوان خود احساس می‌کنند.