اصلاح دلار پس از تعطیلات؟

12:02 - 1402/01/14
اکوایران: دیروز گفته می‌شد که در بازار پشت خطی، دلار تا کانال 53 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. با این حال، تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز 50 هزار تومانی است، شانس رشد قیمت وجود خواهد داشت.

به گزارش اکوایران، قیمت دلار در دوران 13 روزه ابتدای سال، عمدتا در مسیر افزایشی حرکت کرد و توانست با قدرت از مرز 50 هزار تومانی عبور کند و در مقطعی حتی در معاملات فردایی، کانال 54 هزار تومانی را تجربه کند.

 

با وجود این روند افزایشی، برخی فعالان باور دارند که قیمت دلار در تعطیلات به واسطه معاملات محدود و هیجانی، رشد قیمت را به ثبت رساند.

این دسته باور دارند که با شروع جدی معاملات ارزی از روز جاری می توان انتظار داشت که سمت عرضه قدرت بیشتری بگیرد و به دنبال آن، اسکناس آمریکایی بخشی از افزایش قیمت دوران تعطیلات را از دست بدهد.

در کنار این، در روزهای انتهایی هفته، خبری در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد و این موضوع نیز موجب شد که کمی فروشندگان بیشتری در بازار پشت خطی فعال شوند.

دیروز نیز گفته می‌شد که در بازار پشت خطی، دلار تا کانال 53 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. با این حال، تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز 50 هزار تومانی است، شانس رشد قیمت وجود خواهد داشت.

در این میان، دیروز یکی از نزدیکان دولت عنوان کرد که از امروز نرخ مبنای دلار برای محاسبه قیمت پایه محصولات داخلی حدود 8 هزار تومان افت خواهد کرد. این اتفاق از نگاه برخی تحلیلگران می‌تواند زمینه‌ساز تضعیف شاخص کل بورس شود و زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شود.

با این حال، مدافعان باور دارند که افت قیمت دلار نیمایی می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نرخ تورم شود.