افت فروش آسیاتک بعد از قطع اینترنت

11:13 - 1402/01/07
اکوایران:‌ همزمان با قطعی اینترنت در شهریور 1401 بسیاری از شرکت‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات با کاهش درآمد خود روبرو شدند. یکی از این شرکت‌ها انتقال داده‌های آسیاتک بود.

شرکت «انتقال داده‌های آسیاتک» در ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۲ و به منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT تاسیس شد. سهام این شرکت در اردیبهشت سال 1401 در بورس تهران عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان تاسیس حدود 100 میلیون تومان بود که پس از پنج مرحله افزایش سرمایه به 200 میلیارد تومان رسیده است.

 

در  آخرین افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ 26 دی ماه سال 1401 بود که از مبلغ 200 میلیارد تومان به مبلغ 300 میلیارد تومان از محل سود انباشته در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانده که از اهداف افزایش سرمایه شامل توسعه داده و مراکز داده از طریق افزایش تعداد رک‌های شرکت، استفاده از معافیت مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ و توسعه خدمات شرکت است.

در آخرین مجمعی با حضور سهامداران برگزار شد به خدمات و اقدامات اخیر این شرکت اشاره شد که می‌توان به اخذ مجوز TSP به عنوان یک مسیر درآمدی جدید، تولید خدمات FMC برای ورود به حوزه ارتباط زمینی فیبر و همچنین تولید محتوا و پلتفرم تماشاخانه که به عنوان سرویس‌های تعاملی شناخته می‌شود، اشاره کرد.

پروژه افزایش تعداد رک‌های شرکت، ۱۵ شهریورماه سال جاری آغاز و وارد فاز اجرایی شده و براساس پیش‌بینی شرکت تا روز جهانی ارتباطات که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه سال 1402 است، با ظرفیت ۲۰۰ رک افتتاح خواهد شد.

سهامدارن آسیاتک چه شرکت‌هایی هستند

شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان سرمایه پارس با تصاحب حدود 24 درصد از سهام آسیاتک بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. همچنین شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد و صندوق سرمایه‌گذاری آتیه باران هریک با در اختیار گرفتن به ترتیب 10.44 و 10.35 درصد از سهام آسیاتک دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. بیش از 14 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامداران خرد است.

آسیاتک یکی از ارائه‌دهنده‌های راهکارهای ارتباطی در ایران، طیف جامعی از راهکارهای ارتباطی را به مشترکین خانگی و سازمانی ارائه می‌کند. این شرکت ارائه‌دهنده خدماتی از جمله ارائه پورت روی بستر ای‌دی‌اس‌ال، وایرلس، فیبر و همچنین خدمات تلفن ثابت و خدمات مشابه است.

افت فروش آسیاتک در پاییز

همزمان با قطعی اینترنت در شهریور 1401 بسیاری از شرکت‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات با کاهش درآمد خود روبرو شدند. یکی از این شرکت‌ها انتقال داده‌های آسیاتک بود.

شرکت آسیاتک نیز به عنوان یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده در این حوزه با مشکلات جدی مواجه شده است. این شرکت در برای سه ماهه ابول و سه ماهه دوم سال 1401 با روند خوبی در خصوص فروش ماهانه همراه شد و به سود آوری خوبی رسید. در نهایت فروش در شهریور ماه این شرکت رقم 115 میلیارد تومان را به رقم زد ، اما در مهر سال 1401 با توجه به اتفاقات و شرایطی به دلیل قطعی اینترنت در کشور حاکم شد با افت مواجهه و به رقم 96 میلیارد تومان نزول کرد. در آبان ماه نیز این افت ثابت ماند، تا در نهایت آسیاتک موفق شد آذر ماه بهترین فروش خود را به ثبت برساند. گفتنی است این مقدار فروش را هم در بهمن ماه تجربه کرد.

 

افت فروش آسیاتک بعد از قطع اینترنت2

  رشد سود خالص آسیاتک

بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه آسیاتک حاکی از آن است که این شرکت روند صعودی سودسازی داشته است. به‌طوری که سود خالص این شرکت در 9 ماهه نخست سال 1401 با بیش از 50 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال 1400 عدد 927 میلیارد تومان را ثبت کرده است.همچنین سود خالص آسیااتک در نه ماهه نخست سال 1401 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل 39 درصد افزایش داشته است.