نقشه بازار سهام در روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱؛

سقوط بزرگان بورس تهران / رشد 53 درصدی خروج سرمایه

15:34 - 1401/12/21
اکوایران: در روز ریزش بزرگ شاخص‌ها، نمادهای بزرگ بازار؛ فولاد، فارس و شستا بیشترین اثر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند.

به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه بیست و یکم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با سقوط 33 هزار و 571 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 783 هزار و 167 واحد پائین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش 9 هزار و 613 واحدی در رقم 539 هزار و 647 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 365 واحدی در سطح 22 هزار و 718 واحد قرار گرفت. اما شاخص کل هم وزن  فرابورس  2 هزار و 292 واحد افت  کرد و به رقم 93 هزار و 572 واحد رسیده است. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 123 نماد رشد قیمت داشتند و 519 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 80 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سنگین پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و 827 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 53 درصد افزایش یافته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وسالت (بانک رسالت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. 

خاور دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای وبانک، خزامیا و وتجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد خپارس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و انرژی3 و بورس در رتبه‌های بعدی بودند.

گواهی سپرده نفت به بازار سهام می‌آید

سقوط بزرگان بورس تهران / رشد 53 درصدی خروج سرمایه6

نمادهای رهبر بازار 

امروز نمادهای فولاد، فارس و شستا بیشترین اثر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای وبانک، فخاس و شیران بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، زاگرس و شگویا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای کوثر، توریل و سمگا بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و انرژی3 و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 30 هزار و 838 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 13 هزار و 619 میلیارد تومان بود که 44 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 25 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 771 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات یکشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 110 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 20 درصدی به 206 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 22 درصد افزایش یافت و 422 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) با صف خرید 18 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تنوین، نمادهای تکنو (شرکت تکنوتار) و خکمک (شرکت کمک فنرایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد فاذر بیشترین صف فروش را داشت و حآفرین، خمحرکه، سبزوا و غدشت دیگر نمادهایی بودند که -پس از فاذر- بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

سقوط بزرگان بورس تهران / رشد 53 درصدی خروج سرمایه5