پیش بینی بورس فردا 21 اسفند 1401 

17:05 - 1401/12/20
اکوایران: در جریان معاملات روز جاری در بازار سرمایه گروه بانکی از همان ابتدای روز مورد استقبال قرار گرفت و نماد وبملت به عنوان پرچم دار این گروه تا صف خرید پیش رفت. اما در نیمه دوم ورق برای این گروه هم برگشت و صف خرید سنگین این نماد و گروه نیز عرضه شد.

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات بازار بورس تهران در روز جاری در محدوده 9 هزارو 578 میلیارد تومانی قرار داشت و ارزش بازار بورس تهران نیز به رقم 6 هزار و 679 همتی رسید.

 

شاخص بورس تهران که نیمه اول را به واسطه استقبال از گروه بانکی و خوردیی مثبت شروع کرده بود از نیمه دوم بازار به بعد رویه منفی را در پیش گرفت و در نهایت با افت 845 واحدی کار را تمام کرد.

خبرهای روز 

در بازار امروز تمامی صندوق‌های طلا با منفی بیش از 7 درصدی کار را تمام کردند و سکه بورسی هم در محدوده 25 میلیون تومانی با صف فروش همراه شد در بازار آزاد هم در حوالی ظهر روز جاری قیمت هر برگ اسکناس دلار به قیمت 46 هزار و800 تومان مورد داد و ستد قرار می گرفت و سکه در بازار ارز و سکه تهران هم روی رقم 25 میلیون تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان بازار سرمایه بیشترین تاثیر بر بازار امروز را خبر از سر گیری مذاکرات ایران و عربستان داشته است. از سویی هم اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از توافق اعلام شده در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و منتظر اجرای آن هستیم.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است که این اتحادیه، تلاش های دیپلماتیک منجر به این گام مهم را تصدیق می‌کند.

احمد امیرآبادی رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین نیز گفت: «ایران در آینده نزدیک می تواند روابط منطقه‌ای خود را با اردن و مصر نیز ارتقا دهد.» امیرآبادی معتقد است که ابراهیم رئیسی بر لزوم حل مشکلات با کشورهای منطقه تأکید دارد.

وی درادامه گفته است :ایران روابط اقتصادی موثری با امارات دارد، امارات روابط سیاسی و اقتصادی ریشه داری با عربستان دارد لذا اصلاح روابط ایران با عربستان قطعا در ارتقای روابط ایران و امارات موثر خواهد بود. تا دوماه دیگر سفارتخانه‌های دوکشور باز می‌شود.

مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز در خصوص صندوق پالایش یکم این طور گفته است که : «پالایش یکم پیش از اصلاح اساسنامه زیر قیمت NAV معامله می‌شد اما اکنون بالای ۹۰ درصد NAV معامله می‌شود؛ اینکه چرا این اتفاق برای دارایکم نیفتاد به ماهیت دو صندوق برمی‌گردد.»

عشقی این موضوع را هم اضافه کرده است که صنعت پالایش سال جاری رشد خوبی داشته وضعیت آن مناسب‌تر است. صنعت بانکداری ماهیت متفاوتی دارد، این موضوع باعث شده است دارا یکم نتواند مانند پالایش یکم رشد کند.

همچنین خبر رسیده است که اعضای شورای عالی اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با واگذاری ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به ۳.۵ میلیون نفر از مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ۳ دهک اول ایثارگران موافقت کردند.

نمایندگان مجلس نیز با حذف بندی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش نرخ خوراک معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز مخالفت کردند.

بررسی شاخص بورس تهران از منظر تکنیکالی 

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد خوب در نیمه اول بازار با عرضه های سنگین در نیمه دوم همراه  شد تا در نهایت شاخص با افت 845 واحدی کار را تمام کند. بانک ملت و نماد وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را بر روی بازار سرمایه داشتند و نمادهای فولاد و فملی و کگل تمام توان خود را برای ایجاد تاثیر منفی روی شاخص به کار بردند. 

با این تغییر ایجاد شده در شاخص کل از منظر تکنیکالی نمی‌توان گفت شاخص مسیر روزهای گذشته را که انتخاب کرده را تغییر داده است.

به‌نظر می‌رسد شاخص بورس تهران با این تغییر جزئی نسبت به روز کاری پیشین تنها نشان داده است که در یک بلاتکلیفی خاصی به سر می‌برد.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که در انتهای سال به سنت دیرینه خیلی از صندوق برای بستن حساب های خود اقدام به فروش می کنند تا میزان سود و زیان سالیانه خود را محاسبه کرد و پس از تعطیلات نوروزی اقدام به خرید می‌کنند. این موضوع برای حقیقی‌هایی که از اعتبار استفاده می‌کنند نیز صادق است.

شاخص هم وزن نیز با وجود افت در نیمه دوم توانست خود را بالاتر از سقف شکسته شده مقاومت سال 1399 نگه دارد مقاومتی که چند روزی است با شکستن آن امید تازه‌ای به اهالی بازار سرمایه داده است که می‌تواند به اعداد و اراقام بالاتر دست پیدا کند.

پیش بینی بورس فردا 21 اسفند 1401 6