نقشه بازار سهام در روز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱؛

شاخص بورس با دلار هم‌جهت شد / نیم ساعت صعود ، 3 ساعت نزول

14:25 - 1401/12/20
اکوایران: امروز شاخص کل بورس ریزش کرد اما شاخص هم وزن بیش از 3 هزار واحد رشد کرد.

به گزارش  اکوایران، امروز شنبه بیستم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی روند صعودی داشت اما پس از آن تنزل کرد تا جایی که 845 واحد پائین‌تر از سطح روز کاری قبل ایستاد و به رقم یک میلیون و 816 هزار و 765 واحد رسید. 

 

اما شاخص کل هم وزن بورس با رشد 3 هزار و 607 واحدی در رقم 549 هزار و 264 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 37 واحدی در سطح 23 هزار و 83 واحد قرار گرفت. اما شاخص کل هم وزن  فرابورس  439 واحد رشد کرد و به رقم 95 هزار و 864  واحد رسیده است. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 282 نماد رشد قیمت داشتند و 356 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از یک روز وقفه بار دیگر منفی بود و 542 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 61 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای بپاس، فملی و کاوه بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد بورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و وبملت، وبصادر و اخابر در رتبه‌های بعدی بودند.

شاخص بورس با دلار هم‌جهت شد / نیم ساعت صعود ، 3 ساعت نزول4

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای بزرگ بازار؛ فولاد، فملی، کگل، فارس، کچاد و شستا بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای بانکی؛ وبملت، وپاسار و وتجارت بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای فرابورس، وهور و کوثر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای زاگرس، شگویا و فزر بیشترین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و گدنا پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 42 هزار و 898 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 484 میلیارد تومان بود که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 9 هزار و 65 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 69 نماد صف خرید داشتند و 54 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 40 درصدی به 256 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 52 درصد افزایش یافت و 347 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف خرید 35 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای غویتا (شرکت ویتانا) و تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد خزامیا بیشترین صف فروش را داشت و فاذر، حآفرین، غدشت و غپونه دیگر نمادهایی بودند که -پس از خزامیا- بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

شاخص بورس با دلار هم‌جهت شد / نیم ساعت صعود ، 3 ساعت نزول1