نقشه بازار سهام در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱؛

ریزش شاخص بورس با عرضه سهامداران حقیقی

14:43 - 1401/12/10
اکوایران: امروز نمادهای بزرگ بازار که با خروج پول مواجه بودند موجب ریزش شاخص شدند. فولاد، شستا، فملی، شبندر و شتران بیشترین خروج پول و بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

به گزارش اکوایران، امروز چهارشنبه دهم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با ریزش 16 هزار و 350 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 821 هزار و 769 واحد پائین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با افت 924 واحدی در رقم 537 هزار و 870 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 33 واحدی در سطح 23 هزار و 7 واحد قرار گرفت. اما شاخص کل هم وزن  فرابورس  251 واحد رشد کرد و به رقم 95 هزار و 56 واحد رسیده است. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 233 نماد رشد قیمت داشتند و 422 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

رشد خروج پول حقیقی از بازار

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز پیاپی منفی بود و 860 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از 6 برابری -معادل 547 درصد- داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 110 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای شتران، فملی، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، رمپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فپنتا، کچاد و حآفرین در رتبه‌های بعدی بودند. 

ریزش شاخص بورس با عرضه سهامداران حقیقی17

ریزش بزرگان بازار 

امروز نمادهای بزرگ بازار که با خروج پول مواجه بودند موجب ریزش شاخص شدند. فولاد، شستا، فملی، شبندر و شتران بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای کچاد، رمپنا و اخابر بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای فغدیر، ارفع و زاگرس بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای کگهر، انتخاب و دماوند بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 43 هزار و 964 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 29 هزار و 420 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 238 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات چهارشنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 50 درصدی به 402 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 14 درصد افزایش یافت و 332 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) با صف خرید 90 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای کساپا (شرکت سایپا شیشه) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نمادهای بزرگ خودروساز؛ خودرو و خساپا بیشترین صف فروش را داشتند و شستا، ذوب و بالاس دیگر نمادهایی بودند که بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

ریزش شاخص بورس با عرضه سهامداران حقیقی16