نظریه اورشوت در بازار ارز

15:09 - 1401/12/08
اکوایران: افزایش خریدها به صورت هیجانی در بازار ارز، باعث شده قیمت دلار دچار یک «اُوِرشوت» یا فراجهش شود.‌ در واقع بازار رشد انتظاری خود از آینده را در شرایط کنونی پیش‌خور می‌کند.

به گزارش اکوایران، برخی فعالان باور دارند که بازار ارز از مسیر عقلانیت خارج شده است و با هیچ مبنای منطقی، ارزش دلار در پایان سال ۱۴۰۱ نمی‌تواند بالای مرز ۵۰ هزار تومانی قرار بگیرد.

 

با این حال، بازار حداقل در اسفندماه نشان داده است که راه خود را می‌رود و همانطور که منطق رفتاری بسیاری از افراد توجیه عقلانی ندارد و بر اساس هیجانات صورت می‌پذیرد، معامله‌گران ارزی نیز به احساسات و نگرانی خود دقت می‌کنند.

برخی فعالان باور دارند افزایش انتظارات تورمی و محدود شدن چشم‌اندازهای سیاسی برای کاهش و تخفیف تحریم‌ها موجب شده است که میزان خریدهای ارزی بدون توجه به متغیرهای کنونی اقتصاد، به طور مشهودی زیاد شود.

افزایش خریدها به صورت هیجانی، باعث شده دلار دچار یک «اُوِرشوت» یا فراجهش شود.‌ در واقع بازار رشد انتظاری خود از آینده را در شرایط کنونی، پیش‌خور می‌کند.

در شرایط پیش‌خور انتظارات آینده، پیش‌بینی قیمت دلار بسیار دشوار می‌شود؛ چراکه از هیچ بنیاد اقتصادی حمایت نمی‌شود و بیشتر تابع انتظارات روانی است.

هیجانات به طور مداوم در معرض تغییر قرار دارند؛ در نتیجه طبیعی است که خریدهای هیجانی با فروش‌های غیرمنتظره نیز مواجه شوند. به عنوان مثال، بازار در ابتدای روز یکشنبه با رشد سنگین و سریعی مواجه شد، ولی بعدازظهر به یکباره میزان فروش‌ها شدت گرفت و دلار به سرعت نزولی شد.

قدرت‌نمایی اخبار مثبت یا منفی در روز جاری، جهت قیمت را تعیین خواهد کرد و حداقل از بعدازظهر دیروز، اخبار مثبت قدرت بیشتری داشتند.