پیش بینی بورس در اسفند 1401 / چالش‌های بازار در 20 روز معاملاتی باقی مانده

22:27 - 1401/11/28
اکوایران: خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در دیگر بازارهای دارائی سرمایه گذاری کنند اما سرمایه‌های خود را وارد بازار سهام نکنند، چرا که به سیاست‌گذار اعتماد ندارند. بحران بی‌اعتمادی، علاوه بر جنبه‌های سیاسی که نمود آن را همگان در خیابان دیده‌اند، در اقتصاد ایران به شکل خروج سرمایه از کشور، رشد تورم و رشد قیمت دارائی‌هایی مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو پدیدار شده‌ است.

به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس تهران در پایان هفته اخیر به فاصله 24 هزار واحدی مرز 1.5 میلیون واحدی رسید تا این نگرانی ایجاد شود که شاخص در آخرین ماه سال به کانال 1.4 میلیونی سقوط کند. تنها 20 روز معاملاتی تا پایان سال باقی مانده و متغیرهای اقتصادی نشانه‌های نگران کننده‌ای برای فعالان اقتصادی دارند. تورم افسارگسیخته، التهاب در بازارهای دارائی و کاهش قدرت خرید شهروندان به نقاط بحرانی رسیده است. 

 

قیمت دلار در بازار آزاد در نیمه دوم سال 50 درصد افزایش یافته، قیمت سکه در یک سال اخیر بالغ بر 60 درصد رشد کرده و خودرو نیز رشد مداومی داشته است. عرضه خودرو در بورس کالا نیز نتوانسته رشد قیمت آن را متوقف کند و با مجموعه اختلافاتی که در میان دستگاه‌ها و ذی‌نفعان بازار خودرو وجود داشت، عرضه خودرو در بورس کالا برای بازار سرمایه به یک چالش بدل شد. 

با این حال هنوز خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در دیگر بازارهای دارائی سرمایه گذاری کنند اما سرمایه‌های خود را وارد بازار سهام نکنند، چرا که به سیاست‌گذار اعتماد ندارند.   

بحران بی‌اعتمادی، علاوه بر جنبه‌های سیاسی که نمود آن را همگان در خیابان دیده‌اند، در اقتصاد ایران به شکل خروج سرمایه از کشور و تقاضا برای دارائی‌هایی مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو پدیدار شده‌ است. 

چند دهه تورم دو رقمی و حالا رسیدن آن به اعداد بی‌سابقه در کنار تداوم تحریم‌ها و ناتوانی دولت از احیای برجام، مشکلات اقتصادی کشور را به مرحله جدید منتقل کرده است؛ وضعیتی که سیاست‌های درست دولت نیز اثر چندانی بر بازارها ندارد و سیاست‌های غلط آن بیش از آنچه که باید، بر بازارها اثر منفی می‌گذارد. دولت برآمده از انتخابات 1400 نه تنها نوانسته مشکلات اقتصادی را حل کند، بلکه آن‌ها را افزایش داده و بحران‌های جدیدی ایجاد کرده و همچنان بر آن‌ها اصرار دارد. 

روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر نزولی بود. در روز ابتدایی هفته –و پس از تعطیلی روز شنبه- شاخص روند نزولی داشت و 12 هزار واحد ریزش کرد. شاخص در روز دوشنبه 2 هزار واحد رشد کرد اما روز سه‌شنبه شاخص بار دیگر قرمزپوش شد و 10 هزار و 314 واحد افت کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص 13 هزار و 166 واحد سقوط کرد. 

شاخص کل در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته 33 هزار و 286 واحد پائین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 783 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2 درصدی را ثبت کرد.

اما در تمامی روزهای این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم تا در 18 روز پی در پی خالص تغییر مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها باشد. در مجموع کل هفته، هزار و 413 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیشین کاهش 17 درصدی داشته است. 

همچنین در این هفته نیز ارزش معاملات خرد نسبت به هفته پیشین افت 23 درصدی را ثبت کرد به ارقام پائین‌تری ریزش کرد، تا جایی که روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به کمترین سطح در 47 روز معاملاتی  اخیر از نیمه آذر به این سو رسید. 

در چنین شرایطی بازار سرمایه ممکن است تحت تأثیر انتظارات تورمی یا رشد نرخ دلار رشد کند اما با بحران بی‌اعتمادی و خروج سرمایه مواجه است، در تمامی روزهای معاملاتی بهمن ماه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار منفی بوده و پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. بنابراین با چشم انداز فعلی و اصرار دولت بر تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی انتظار می‌رود در بر همان پاشنه بچرخد که در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.