پشت پرده رکوردزنی تورم مسکن تهران

15:28 - 1401/11/19
اکوایران: تورم مسکن در دی‌ماه امسال به رکورد دو ساله رسیده است. برخی تحلیلگران عمده رشد قیمت مسکن را از ناحیه افزایش هزینه‌های ساخت و ساز می‌دانند؛ اما برخی دیگر معتقدند رکوردزنی معاملات در این مقطع نشان از خیز جدی تقاضا در بازار مسکن تهران دارد و در ادامه موجب خیز جدی تورم مسکن در ابتدای زمستان شده است.

به گزارش اکوایران، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مسکن تهران در دی‌ماه برابر با 191.4 و تورم ماهانه آن 9.8 درصد بوده که رکورد دوساله خود را شکسته است. رشد نقطه‌ای مسکن نیز برابر با 66 درصد شده که بالاترین سطح در یک سال اخیر است.

 

به طور کلی برای افزایش قیمت مسکن دو سناریو مطرح می‌شود؛ سناریوی اول این است که جهش در قیمت مسکن به دلیل افزایش هزینه‌ها و از سمت تولید بوده باشد.

سناریوی نخست تورم بالای مسکن تهران در دی 1401

داده‌های مربوط به نهاده‌های ساختمانی (شامل سیمان، بتن، میلگرد و ...) نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه این نهاده‌ها یعنی درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به فصل مشابه سال قبل، 29.3 بوده که پایین سطح در دو سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین تورم فصلی نیز کاهش منفی 3.4 درصدی را در تابستان 1401 نشان می‌دهد که باز هم پایین‌ترین سطح از سال 1399 بوده است. به همین دلیل برخی تحلیلگران افزایش هزینه‌های مسکن را دلیل اصلی این رکوردشکنی در تورم مسکن نمی‌دانند.

البته بررسی عدد شامخ آبان در خصوص ساختمان نشان می‌داد در این مقطع قیمت مصالح ساختمانی با رشد چشمگیری مواجه بوده که احتمالا نتیجه آن، نه به سرعت، بلکه طی ماه‌های آتی مشهود خواهد شد.

پشت پرده رکوردزنی تورم مسکن تهران4

سناریوی دوم رشد قیمت مسکن در ابتدای زمستان 1401

سناریوی دوم و محتمل‌تر، افزایش تقاضا در بازار مسکن است. بنا بر آمار منتشر شده، در کنار رشد تورم مسکن در تهران، معاملات نیز از آبان امسال سیری صعودی داشته است. تعداد معاملات در دی‌ماه به 12 هزار و 139 فقره رسیده است؛ یعنی بالاترین سطح در هفت ماه گذشته.

پشت پرده این افزایش تورم مسکن در شهر تهران و افزایش تعداد معاملات می‌تواند افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار مسکن به دنبال نوسانات ارزی و دلاری باشد. در واقع دسته دوم معتقد هستند افزایش تقاضا در این بازار می‌تواند موجب رشد تورم مسکن در این ماه شده باشد، زیرا بازار ملک همواره به دلیل حفظ ارزش واقعی دارایی در میان‌مدت و بلندمدت مورد توجه معامله‌گران بوده و برخی تحلیلگران معتقدند دلیل این افزایش قیمت، رشد تقاضا بوده است.

البته فعالان مسکن یادآوری می‌کنند که افزایش قیمت نهاده‌ها و شیب صعودی تورم باعث بلاتکلیفی بسیاری از سازندگان شده است؛ رویکردی که در ماه‌های آینده احتمالا کمبود تولید و عرضه و در نهایت افزایش گرانی مسکن را به دنبال خواهد داشت.

پشت پرده رکوردزنی تورم مسکن تهران0