بلومبرگ؛ دردسر تازه برای رمزارزها

13:57 - 1401/11/19
سال گذشته میلادی، سال پرتنشی برای رمزارزها بود. این گروه بیشترین سقوط را تجربه کردند، برخی از توکن‌ها نابود شدند و برخی از شرکت‌های رمزنگاری هم نتوانستند از مهلکه خروج پول و کاهش ارزش کریپتو جان سالم به در ببرند و ورشکسته شدند. شدت سقوط در کریپتو به اندازه‌ای بود که مقامات رسمی کشورها خواهان نظارت و قانون‌گذاری برای رمزارزها شدند. حال در شرایطی که صنعت کریپتو سال ۲۰۲۳ را کمی متفاوت شروع کرده برخی ریسک‌های جدید، جدی شده و در حال خودنمایی هستند‌. اکوایران در این گزارش، کاهش دسترسی صرافی‌های رمزنگاری به سیستم بانکی را بررسی می‌کند.

حالت ایده‌آل برای رمزارزها به این معنی است که کریپتوها نباید وابستگی به بانک‌ها و موسسات مالی داشته باشند، اما بر اساس گزارش بلومبرگ، واقعیت در این صنعت - حداقل در زمان کنونی - این است که بسیاری از شرکت‌های ارزهای دیجیتال به شرکت‌های مالی سنتی نیاز دارند تا یک رابطه قابل اعتماد میان پلتفرم‌هایشان و دنیای ارزهای سخت فراهم کنند.

در این رابطه، صنعت کریپتو با یک مشکل رو به رشد مواجه است. رابطه شرکت‌های رمزنگاری در ایالات متحده با بانک‌هایی که تمایلی به پردازش حواله‌های ارتباط با صنعت کریپتو را ندارند به طور فزاینده‌ای قطع می‌شوند. این اتفاق به ویژه بعد از بحران سال قبل صنعت و تشدید فضای نظارتی بر کریپتوها افزایش پیدا کرده است.

روز دوشنبه، بایننس - بزرگترین صرافی رمزارز جهان - بدون ارایه توضیحی اعلام کرد که سپرده‌گذاری و برداشت با دلار آمریکا را توسط حساب‌های بانکی متوقف می‌کند؛ اما چانپنگ ژائو معروف به "CZ" مدیر اجرایی و موسس بایننس در توییتر اعلام کرد که برخی از بانک‌ها پشتیبانی از ارزهای دیجیتال را کنار می‌گذارند. بایننس در شرایطی این رویداد را اعلام کرد که سیگناتوربانک، شریک بانکی صرافی در ایالات متحده، ماه قبل اعلام کرد که دیگر تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار دلار را برای کاربران انجام نخواهد داد.

سخنگوی عملکردهای بین‌المللی بایننس به CNBC گفت که احتمالا در چند هفته آینده شریک جدیدی وجود خواهد داشت و این اختلال ناخواسته تنها مشکل بایننس نیست.

از نظر تاریخی شرکت‌های رمزنگاری در یافتن شرکای بانکی برای تسهیل نقل و انتقال پول برای خرید دارایی‌های دیجیتال دچار مشکل بوده‌اند، اما پس از فروپاشی FTX (صرافی ورشکسته رمزارزها) قانون‌گذاران هشدار درباره خطر تجارت با شرکت‌های رمز‌نگاری را افزایش داده‌اند.

سه بانک سیلورگیت، سیگناتور و متروپلیتن آمریکا نقش بزرگی در پردازش سپرده‌های دلاری به سپرده‌های رمزنگاری‌شده ایفا می‌کردند. اکنون این بانک‌ها از همه جهات تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از بحران ارزهای دیجیتال خلاص شوند.

در شرایطی که متروپولیتن قصد دارد به طور کامل از کریپتو خارج شود، سیگناتور بانک آمریکا تصمیم گرفته 10 میلیارد دلار از سپرده‌های مشتریان دیجیتال را کاهش دهد. سیلورگیت هم با وجود رنج‌های موجود همچنان متعهد به مشتریان ارزهای دیجیتال است؛ اما در مشکلات و مقررات قانونی غرق شده است.

عقب‌نشینی بانک‌ها، پلتفرم‌های رمزنگاری را بدون دسترسی به نقل و انتقالات دلاری قرار می‌دهد. صرافی‌های رمزنگاری دروازه‌ای برای ورود پول واقعی به اقتصاد کریپتو هستند و کاهش دسترسی و ارتباط بانکی، موجب انزوای بیشتر کریپتو از امور مالی سنتی می‌شود.

جان رید استارک، یکی از مقامات اجرایی سابق کمیسیون بورس و اوراق ایالات متحده، گفت که این یک نشانه شوم برای مردم و صرافی‌ها است.‌ مردم در حال قمار در این بازار هستند و اگر امکان تبدیل دلار به رمز ارز وجود نداشته باشد، بازی‌ای به وجود نخواهد آمد.