نقشه بازار سهام در روز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱؛

جدایی لیدرهای ریالی بورس / بی‌توجهی بازار به وعده عشقی

14:15 - 1401/11/17
اکوایران: امروز گروه خودرو و ساخت قطعات همانند روز گذشته قرمزترین گروه بازار بود. اما دیگر گروه لیدر ریالی بازار؛ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سبزپوش بود.

به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه هفدهم بهمن ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با کاهش 2 هزار و 319 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 537 هزار و 870 واحد پائین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن نیز با افت 3 هزار و 916 واحدی در رقم 476 هزار و 251 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ریزش 117 واحدی در سطح 19 هزار و 920 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز 117 واحد افت کرد و به رقم 84 هزار و 642 واحد رسیده است.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 243 نماد رشد قیمت داشتند و 408 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 63 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم خروج سرمایه از بورس 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دوازدهمین روز متوالی منفی بود و 370 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 106 میلیارد تومان بود. 

فملی دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای وتجارت، فولاد و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، ثجنوب بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای اردستان، غدانه و غدیس در رتبه‌های بعدی بودند.

جدایی لیدرهای ریالی بورس / بی‌توجهی بازار به وعده عشقی16

نمادهای پیشران

امروز گروه خودرو و ساخت قطعات همانند روز گذشته قرمزترین گروه بازار بود. ریزش گروه خودرویی‌ بازار پس از انتشار اطلاعیه شورای رقابت شروع شد و امروز نیز تداوم داشت. اما دیگر گروه لیدر ریالی بازار؛ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سبزپوش بود.

ریزش خودرویی‌ها در شرایطی تکرار شد که رئیس سازمان بورس اعلام کرده که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد ریزش بازار فقط به‌خاطر عرضه نشدن خودرو در بورس کالا نیست، بلکه واکنش بازار به مداخلات دستوری و تصمیمات خلق الساعه دستگاه‌ها است. سیاست گذاری متناقض نمایی که ریسک‌های بازار را افزایش داده است. 

نمادهای میدکو، شپدیس، وپاسار و فارس بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فملی، فولاد، وبملت و شپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، آریا و زاگرس بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل   فرابورس   گذاشتند و نمادهای وملل، فروژ و شرانل بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز اردستان بیشترین تراکنش را داشت و  خگستر و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای ثجنوب، فروژ و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز  ارزش معاملات کل بازار سهام به 237 هزار و 845 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 230 هزار و 718 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 17 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 4 هزار و 560 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات دوشنبه، 64 نماد صف خرید داشتند و 105 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 88 درصدی به 333 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 22 درصد کاهش یافت و 785 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف خرید 73 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نمادهای غدیس (شرکت پاکدیس) و غدانه (شرکت کپنبه و دانه‌های روغنی خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد میهن اختصاص داشت و پس از میهن، نمادهای پخش، وآذر، آباد و حآفرین بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

جدایی لیدرهای ریالی بورس / بی‌توجهی بازار به وعده عشقی2