نقشه بازار سهام در روز یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱؛

خروج سرمایه از بورس 4 برابر شد / صف فروش برای خودرویی‌ها

15:25 - 1401/11/16
اکوایران: امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی بود و 953 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 4 برابر بیشتر شده است. گروه خودرویی نیز پس از انتشار اطلاعیه شورای رقابت یکپارچه قرمزپوش شد.

به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه شانزدهم بهمن ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با کاهش 17 هزار و 50 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 540 هزار و 193 واحد پائین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن نیز با افت 7 هزار و 375 واحدی در رقم 480 هزار و 181 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ریزش 213 واحدی در سطح 20 هزار و 37 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز هزار و 217 واحد افت کرد و به رقم 85 هزار و 170 واحد رسیده است.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 123 نماد رشد قیمت داشتند و 533 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 81 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

اطلاعیه شورای رقابت 

شورای رقابت امروز با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی سواری به عرضه خودرو در بورس کالا هیچ اشاره‌ای نکرد و همین موضوع شاخص بورس را با ریزش سنگین به‌خصوص در گروه خودرویی همراه کرد.

دستورالعمل جدید شورای رقابت برای خودرو

رشد خروج سرمایه از بورس 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی بود و 953 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 360 درصد رشد داشته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 70 میلیارد تومان بود. 

وبملت دومین رتبه خروج را داشت و پس از بانک ملت، نمادهای شپنا، فملی و شتران بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، دانا بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای ثجنوب و کیسون در رتبه‌های بعدی بودند.

خروج سرمایه از بورس 4 برابر شد / صف فروش برای خودرویی‌ها3

نمادهای پیشران

امروز نمادهای میدکو شپنا، شبندر و شتران بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شفن، برکت و وسینا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، شگویا و آریا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل   فرابورس   گذاشتند و نمادهای زاگرس، بساما و مارون بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و  خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز  ارزش معاملات کل بازار سهام به 16 هزار و 139 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 556 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 9 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 5 هزار و 477  میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات یکشنبه، 42 نماد صف خرید داشتند و 194 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 66 درصدی به 177 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 164 درصد افزایش یافت و هزار و 10 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) با صف خرید 42 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از غدانه، نمادهای ثجنوب (شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب) و غاذر  (شرکت کشت و صنعت پیاذر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد خساپا اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن 40 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای وساپا، پخش، ورنا و خگستر بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

خروج سرمایه از بورس 4 برابر شد / صف فروش برای خودرویی‌ها10