بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 5 بهمن 1401 / ارزش معاملات گروه شیمیایی کمتر از نصف خوردویی‌ها

17:02 - 1401/11/04
اکوایران: شاخص بورس تهران در جریان معاملات امروز خود با افت 7 هزار و 800 واحدی همراه شد تا همچنان در محدوده یک میلیون و 646 واحدی قرار بگیرد. اما اوضاع در شاخص هم وزن کاملا متفاوت بود و شاخص هم وزن با رشد اندک 292 واحدی امروز را تمام کرد.

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری در محدوده 6 هزار و 60 میلیارد تومانی بود که نسبت به روزهای گذشته کمی با افت همراه شده است، تا نشان دهد بازار کمی ترسیده و عقب نشسته است. بازاری که در روز گذشته با خبر نامه شورای رقابت حسابی نقره داغ شد و خیلی از نوسانگیران بازار مجبور شدند برای معامله روی نمادهای گروه‌ خودرویی تنها کارمزد معاملاتی پرداخت کنند امروز را با احتیاط بیشتر دست به معامله زدند.

 

نمادهای شتران، شستا، وبملت، شپنا، میدکو و نماد وپاسار جزء نمادهای تأثیرگذار منفی امروز به حساب می‌آمدند. اما از نظر ارزش معاملاتی همچنان گروه خودرویی در صدر جدول قرار دارد. 

این گروه با اختلاف نسبتاً زیادی با گروه دوم یعنی گروه شیمیایی همچنان صدر نشین است. گروه خودرویی ارزش معاملاتی حدود 743 میلیارد تومانی را داشت و گروه شیمیایی در بازار امروز حوالی 310 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود دید که کمتر از نیمی از ارزش معاملات گروه خودرویی است. به عبارت دیگر در بازار امروز صنعت شیمیایی کمتر از نصف گروه خودرویی معامله شد.

خبرهای روز

امروز هم بازار سرمایه بدون حاشیه نبود و بازار با خبر دیگری که توسط بانک مرکزی مطرح شد کمی شوکه شد. فرزین، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که ورود بانک مرکزی به بازار آزاد ارز از امروز صورت خواهد گرفت و نرخ سازی در این بازار انجام خواهد شد.

اما خبرگزاری تسنیم نوشت که از امروز دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی حذف شده و صراف‌ها می‌گویند هنوز بخشنامه‌ای از بانک مرکزی نیامده و‌ موجب سرگردانی صرافی‌ها شده است. تسنیم نوشت که صراف‌ها می‌گویند نمی‌دانیم ارز را با چه نرخی به مردم بفروشیم. پیش از این نیازهای ارزی مردم در صرافی ها براساس معاملات توافقی دلار و یورو پوشش داده می‌شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در توئیتی اعلام کرده که از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.

همچنین ۴۵۰ هزار ربع سکه طلای بهار آزادی از امروز (سه‌شنبه ۴ بهمن) به مدت ۱۰ روز کاری با نام «ربع سکه ۰۳۱۲رفاه(ن)» و نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» در بورس کالای ایران عرضه شد. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

شرکت ایران خودرو نیز اعلام کرد که به منظور پوشش تقاضای موجود در بازار، عرضه خودرو هایما در بورس کالا را هفته آینده هم ادامه می‌دهد این در حالی بود که امروز در بازار بورس کالا ایران از ۵۰۰ دستگاه T۵ عرضه شده، تنها ۵۰ دستگاه (۱۰ درصد) مورد تقاضا قرار گرفت، که در کف قیمتی به فروش رسید.

همچنین در روز جاری هر دستگاه لاماری ایما خاکستری با قیمت میانگین یک میلیارد و 616 میلیون تومان در بورس کالا معامله شد؛  گفته می‌شود متوسط قیمت این محصول در  (بازار) حداقل 2 میلیارد و 50 میلیون تومان است. لاماری خاکستری با احتساب همه هزینه ها در بورس یک میلیارد و 786 میلیون تومان تمام می شود که حداقل 264 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار است.

تحلیل تکنیکی شاخص بورس تهران 

اما از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران با وجود افت بیش از 7 هزار واحدی شاخص در روز جاری، عملاً اتفاق خاصی برای شاخص از نظر مفروضات تکنیکالی رخ نداده است.

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روزهای پیشین خود با شکست خط روند صعودی اندیکاتور RSI  احتمال وقوع واگرایی در سقف را دو چندان کرد و خیلی از اهالی تکنیکالیست بر این باور هستند که ممکن است شاخص بورس تهران در یک مسیر اصلاحی قرار بگیرد. اما اهالی خوش‌بین بازار سرمایه نگاه متفاوت‌تری به بازار دارند و با توجه به روندهای چند روز گذشته در محدوده یک میلیون و 640 هزار واحدی این انتظار را می کشند که بازار می‌تواند در این سطح حمایت شود چرا که این محدوده در هفته‌های گذشته به عنوان یک سطح مقاومتی قوی عمل کرده است و حالا با شکسته شدن این مقاومت این سطح تغییر ماهیت داده است.

از سویی دیگر اهالی هارمونیک کار بازار سرمایه علاوه بر این که اعتقاد دارند شاخص به اولین هدف خود در این الگو رسیده است و باید به دنبال یک اصلاح باشد در بلند مدت برای شاخص اهداف و اعدا بالاتری را می‌بینند.

پیش بینی بورس فردا 5 بهمن 1401 / ارزش معاملات گروه شیمیایی کمتر از نصف خوردویی‌ها9