رونمایی اکوایران از بودجه تهران

16:10 - 1401/11/04
اکوایران: لایحه بودجه 1402 پایتخت، در جلسه امروز شورای شهر تهران از سوی شهردار تقدیم شد.

به گزارش اکوایران، بودجه سال آینده شهر تهران در این لایحه با افزایش 55.8 درصدی روبرو شده و بر اساس برش سالانه برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران تهیه و تقدیم شورا شد.

 

بودجه سال آینده شهر تهران ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بودجه سال گذشته شهرداری تهران ۵۰ هزار و 370 میلیارد تومان بود که نشان از افزایش ۵۵.۸ درصدی آن دارد.

متن کامل لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران را می‌توانید اینجا ببینید.

بودجه سال 1402 شهرداری تهران شامل: الف- بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و شورای اسلامی شهر تهران یعنی حوزه انتخابیه تهران، ری و تجریش) از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد بالغ بر هفتصد و هشتاد و چهار هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد (784.750.000.000.000) ریال و از حیث مصارف شامل هزینه‌ها، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی بالغ بر هفتصد و هشتاد و چهار هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد (784.750.000.000.000) ریال مشتمل بر:

1- اعتبارات هزینه‌ای: سیصد و هفتاد و چهار هزار و ششصد و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هفتاد و نه میلیون (374.679.379.000.000) ریال

2- اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای: سیصد و پانزده هزار و یکصد و چهل و پنج میلیارد و ششصد و بیست و یک میلیون (315.145.621.000.000) ریال

3- اعتبارات تملک دارایی‌های مالی: نود و چهار هزار و نهصد و بیست و پنج میلیارد (94.925.000.000.000) ریال است.

به گزارش اکوایران، شهردار تهران در جریان جلسه ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری پایتخت به شورای شهر گفت: امروز افتخار داریم که لایحه بودجه سال آینده را به شورا تقدیم می‌کنیم. پیام لایحه بودجه سال آتی این است که هرچه دیگران تلاش کنند که مانع چرخش چرخ کشور شوند و ایران را از پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله‌های افتخار باز دارند، راه به جایی نخواهند برد.

علیرضا زاکانی ضمن محکومیت قطعنامه اخیر پارلمان اروپا و اشاره به ضرورت اقدام مقابله به‌مثل ایران نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد: این مساله نشان‌دهنده استیصال آنهاست. آنها می‌خواستند کشور را با یک چالش بزرگ مواجه کنند.

وی با بیان اینکه امروز تلاش آنها در قالب یک انتقام‌گیری جدید و با یک حرکت مذبوحانه در مورد سپاه پاسداران دنبال می‌شود، اظهار کرد: این اقدام، هم محکوم است و هم نوع مواجهه مردم و مسئولان کشور که نمونه آن در لباس رئیس و نایب رئیس شورا دیده می‌شود، حکایت از این دارد که به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده‌اند و فقط اراده ما را بیشتر کرده‌اند.

زاکانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تهران تصریح کرد: شورای شهر ششم نشان داد که اراده بر اصلاح، پیشرفت و خدمتگزاری دارد؛ لذا بودجه‌ای تقدیم می‌کنیم که ویژگی‌های آن با بودجه قبل تفاوت‌های جدی دارد.

وی افزود: این لایحه برشی از برنامه چهارم است و برای ما این موضوع قطعی است. نکته دوم، ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای است که هدفش شفافیت و چابک‌سازی است و در این زمینه ۶ هزار و ۵۰۰ ردیف - که دو هزار و ۵۰۰ ردیفش حقوق و دستمزد بود - به دو هزار و ۸۵۰ ردیف رسید. چیزی حذف نشد، اما تجمیع و دسته‌بندی شد.

زاکانی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش‌های اعضای شورا با بیان اینکه "بر اساس دستورالعمل وزارت کشور 25 درصد افزایش حقوق و دستمزد کارگری پیش‌بینی شده است"، یادآور شد: اگر تغییرات در این زمینه صورت بگیرد، اصلاحیه ارائه خواهد شد.

شهردار تهران با اعلام اینکه سرجمع هزینه‌ها پنج درصد کاهش یافته است، تأکید کرد: ما در خصوص محقق شدن بودجه امسال پاسخگو هستیم و نسبت به مبلغ مصوب 120 درصد محقق خواهد شد؛ چراکه 43 هزار میلیارد تومان تا دو روز پیش محقق شده و به حساب‌ها وارد شده و با دو ماه پایانی و بودجه غیرنقدی به بالای 120 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه عمده تبصره 29 به حمل و نقل و بخش فنی و عمرانی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: ما متعهد به 50 هزار و 370 میلیارد تومان بودیم و در پایان اردیبهشت که غیرنقد محقق می‌شود، به حدود 125 تا 130 درصد برسد.

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: نرخ بهای خدمات و عوارض آماده شده است و به‌ زودی به شورا ارائه خواهد شد.