نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به رکورد تاریخی جدیدی رسید

رکوردشکنی فولادی‌ها در رینگ صنعتی

13:58 - 1401/11/04
در میانه صعود انتظارات تورمی میان اهالی بازارهای کالایی کشور، متقاضیان محصولات میانی زنجیره آهن و فولاد حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌های آهن اسفنجی و شمش فولاد شدند. این رقابت قیمتی با افزایش قیمت مواد اولیه زمینه رشد بهای محصولات فولادی در بازار داخل را فراهم می‌کند.

به گزارش اکوایران شمش فولاد و آهن‌اسفنجی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با استقبال خوبی از سوی خریداران روبرو شد، به نحوی که متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصولات دست به رقابت قیمتی زدند.

 

در اولین هفته از بهمن ماه، واحدهای احیا بالغ بر 37 هزار تن آن‌اسفنجی با قیمتا پایه برابر 8 هزار و 960 تومان  در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 96 هزار تن در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل این محصول با میانگین نرخ 11 هزار و 650 تومان منجر شد. رقابت 30 درصدی میان فولادسازان برای کسب سهم از عرضه آهن‌اسفنجی با افزایش هزینه تولید شمش و محصولات فولادی،  حامی رشد بهای این محصولات در بازار داخل است.

در عین حال فولادسازان در اولین هفته از بهمن ماه حدود 100 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 15 هزار و 340 تومان تا 16 هزار و 290 تومان عرضه کردند که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 195 هزار تن در بازار به ثبت رسید. با توجه به عدم تایید چند معامله محدود، در نهایت 90 هزار تن شمش فولاد با میانگین موزون 16 هزار و 560 تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفت. این رقم بیشترین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در طول  تاریخ بود. برخی معاملات شمش ظرف اولین هفته از بهمن ماه در کانال قیمتی 17 هزار تومان منعقد شد.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام شده این شمش به 18 هزار و 600 تومان می‌رسد.