نقشه بازار سهام در روز یکشنبه؛

تقاضا برای تازه واردها / حرکت بورس بر مدار تعدیل و اصلاح

14:15 - 1401/11/02
اکوایران: در روزی که تقاضای بازار برای نمادهای تازه وارد همچنان بالا بود، شاخص‌ها ریزش کردند.

به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه دوم بهمن ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با کاهش 4 هزار و 652 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 652 هزار و 923 واحد پائین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن نیز با افت 2 هزار و 18 واحدی در رقم 519 هزار و 938 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ریزش 25 واحدی در سطح 21 هزار و 263 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 310 نماد رشد قیمت داشتند و 343 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

تداوم خروج سرمایه از بورس 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و 372 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 49 میلیارد تومان بود. 

پس از حکشتی، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای خاور، فملی، فولاد، خساپا، وبصادر و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به فروژ اختصاص داشت و از آن نمادهای شبندر و غزر بیشترین ورود پول را داشتند.  

تقاضا برای تازه واردها / حرکت بورس بر مدار تعدیل و اصلاح16

نمادهای پیشران بورس 

امروز نمادهای میدکو، حکشتی و تاپیکو بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شتران، فارس، فملی و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای صبا، آریان و خدیزل بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای فزر، زاگرس و مارون بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شتران بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای فروژ، دی، کرمان پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 13 هزار و 986 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 187 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 14 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 9 هزار و 96 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات یکشنبه، 93 نماد صف خرید داشتند و 50 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 8 درصدی به 771 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 54 درصد کاهش یافت و 247 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف‌ خرید 200 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نمادهای فروژ (شرکت صنایع فروآلیاژ ایران) و دسینا (شرکت داروسازی سینا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد بالاس اختصاص داشت و پس از بالاس، نمادهای حپترو، انرژی1، بالبر و وآذر بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

تقاضا برای تازه واردها / حرکت بورس بر مدار تعدیل و اصلاح19