گزارش «اکوایران» از بازدهی شاخص بورس در دی ۱۴۰۱؛

دو سوگیری مثبت بورس در زمستان 1401

15:45 - 1401/10/25
اکوایران: روند صعودی بورس تهران که از آبان ماه آغاز شد، در دی ماه با نرخ بیشتر تداوم یافت. در دی ماه بازدهی ماهانه بورس برای سومین ماه متوالی مثبت شد اما برخلاف ماه‌های گذشته شاهد ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام بودیم.

به گزارش اکوایران، دی برای بورسی‌ها ماه خوشایندی بود. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه 24 دی ماه به سطح یک میلیون و 647 هزار واحد رسید تا دی ماه را دو کانال بالاتر از آخرین روز کاری آذر به پایان ببرد. 

 

بدین ترتیب پس از روند نزولی بورس در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر، شاخص‌های بازار برای سومین ماه متوالی رشد کرد. 

در خرداد ماه شاخص افت 2.5 درصدی پیدا کرد. در تیرماه شاخص 4.4 درصد ریزش کرد و در مرداد نیز 3.2 درصد پائین آمد. در شهریور شاخص 4.9 درصد سقوط کرد و در مهر ماه نیز 3.4 درصد افت کرد.

اما در آبان ماه شاخص 7.6 درصد و در آذر  6.2 درصد رشد کرد. رشد شاخص در دی ماه بیش از ماه‌های پیشین بود. 

بازدهی شاخص کل بورس

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 643 هزار واحد  بازدهی بورس در دی ماه به مثبت 9.8 درصد رسید. شاخص کل در 15 روز کاری اخیر -در دی  ماه- در مجموع 147 هزار و 522 واحد رشد کرده است. البته دی ماه به پایان نرسیده و در هفته پیش رو احتمال ریزش بازار وجود دارد، چرا که در دو روز کاری اخیر شاخص کل روند نزولی داشته است.

اما شاخص کل هم وزن نیز در روز شنبه نسبت به آخرین روز معاملاتی آذر ماه 59 هزار و 185 واحد بالاتر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن رشد 13 درصدی را در دی پشت سر گذاشت.

ورود پول حقیقی

در 15 روز معاملاتی دی ماه در 10 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در دی ماه هزار و 581 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 105 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شده است، در حالی که در ماه‌های آبان و آذر، در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم، در آبان خروج روزانه 259 میلیارد تومان و در آذر میانگین روزانه خروج سرمایه 43 میلیارد تومان بود. 

دو سوگیری مثبت بورس در زمستان 14015