بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 25 دی 1401 / افزایش نوسان در بازار

16:55 - 1401/10/24
اکوایران: شاخص بورس تهران امروز در مسیر پر نوسانی قرار داشت شاخص در نیمه اول بازار با افت بیش از 19 هزار واحدی همراه شد اما در نیمه دوم این افت را جبران کرد و با افت حوالی 8 هزار واحدی کار را تمام کرد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز جاری بورس تهران، ارزش معاملات به رقم 7 هزار میلیارد تومانی رسید و ارزش بازار نیز در محدوده روزهای قبلی خود یعنی حوالی 6 هزار و 68 همتی قرار داشت.

 

نمادهای تاثیرگذار امروز شاخص بورس تهران نمادهایی همچون فولاد ، فارس ، ومعادن و نماد نوری بود و قوی ترین نماد تاثیر گذار مثبت بازار امروز نماد فملی بود که با توجه به رشد قیمت مس در بازار های جهانی تا بیش از 9 هزار دلار ، توانسته بود با استقبال خوب خریداران همراه شود و میانگین خرید هر کد حقیقی در بازار امروز برای این نماد حوالی 31 میلیون تومانی می شد.

در بازارهای جهانی روی با 10 درصد رشد ، مس و آلومینیوم با 8 درصد رشد نسبت به قیمت های هفته گذشته خود به تعطیلات پایان هفته رفتند. قیمت روی در محدوده 3 هزار و 300 دلاری بسته شد. مس هم به بالای 9 هزار دلار رسید و آلومینیوم هم در محدوده 2592 دلاری مورد معامله قرار گرفت.

اما سر تیتر خبرهای امروز بسته شدن نماد خودرو و خساپا بود که برای شفافیت بیشتر در خصوص عرضه محصولات این دو خودروساز بزرگ در بورس کالا ، تا حداکثر 5 بهمن ماه سال جاری اعمال شد. این در حالی است که در پایان هفته گذشته خبرهای زیادی در خصوص عرضه و یا عدم عرضه 5000 هزار دستگاه خودروی دنا ، محصول شرکت ایران خودرو در فضای مجازی و رسانه ها منتشر می شد.

در انتهای هفته گذشته مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده بود که امکان عرضه این تعداد خودرو را در بورس کالا را ندارد که پس از نامه نگاری میان سازمان بورس و وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد به سازمان بورس اعلام کرده که تمامی برنامه های عرضه محصولات دو خودرو ساز بزرگ کشور تا پایان سال ادامه خواهد داشت. 

بدین ترتیب قرار است فردا یکشنبه 25 دی ماه 1401 تعداد 5 هزار دستگاه خودروی دنا در بورس کالا عرضه شود.

اما در سامانه کدال نماد پتروشیمی شیراز بود که به علت برودت هوا با قطع گاز ورودی شرکت همراه شده است و در نتیجه تولیدات این شرکت نیز طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال متوقف گردیده است.

جعفر قادری عضو کمیسون بودجه مجلس نیز  درباره نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: نرخ تسعیر در بودجه یک نرخ محاسباتی است و عملا دولت منابع خود را با نرخ آزاد یا نرخ نیمایی به فروش می‌رساند و نرخی که در بودجه مبنای محاسبات قرار می‌گیرد صرفا برای تبدیل ارز به ریال است و ملاک عمل نیست.

اما نمودار شاخص بورس تهران با اینکه پر نوسان بود، در یک رفت و برگشت نهایت با افت 8 هزار واحدی کار را تمام کرد. اما به گفته خیلی از تکنیکالیست‌ها همچنان در محدوه مقاومتی یک میلیون و 647 هزار واحدی قرار دارد.

مهمترین نکته در شاخص بورس تهران حمایت خط روند در اندیکاتور RSI بود. با توجه به این که در نیمه اول بازار اندیکاتور RSI توانست خط روند صعودی خود را رو به پایین بشکند تا خیلی از تکنیکالیست‌ها به این باور برسند که واگرایی در سقف در حال رخ دادن است. اما با شروع نیمه دوم بازار این اندیکاتور به بالای خط حمایتی (خط روند RSI رسید) و بازار در مسیر صعودی قرار گرفت.

خیلی از تکنیکالیست ها همچنان معتقد هستند تا مقاومت یک میلیون و 647 هزا واحدی به طور کامل از سر راه بازار برداشته نشود خطر شروع اصلاح بازار همچنان بر سر بازار خواهد ماند.

حال باید که شاخص بورس تهران در روز کاری آینده چگونه رفتار خواهد کرد و بازار به چه سمت و سویی حرکت می‌کند؟

پیش بینی بورس فردا 25 دی 1401 / افزایش نوسان در بازار7