صندوق زیتون بالاترین بازدهی را در سال ۲۰۲۲ میلادی کسب کرد

11:36 - 1401/10/21
صندوق مختلط زیتون بیشترین بازده را در بین تمامی صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و مختلط کسب کرده‌ است. اکنون بهترین زمان بهره بردن از این فرصت سودآور است.

صندوق زیتون، یک صندوق مختلط قابل معامله است که طی یک سال اخیر، بیشترین بازده و سود را در بین تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است. این صندوق مختلط در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار، سود قابل قبولی کسب کنند. برای آشنایی با صندوق زیتون ابتدا باید به یک پرسش پاسخ دهیم: صندوق مختلط چیست؟

*صندوق مختلط چیست؟

صندوق مختلط شکلی از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که مبتنی بر ترکیبی از دارایی‌هایی با بازده متغیر و ثابت است.

برای درک بهتر این مسئله کافی است با دو نوع دیگر صندوق آشنا شویم: صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت. دارایی‌های صندوق سهامی، همان‌طور که از نامش پیدا است، سهام‌های موجود در بورس است. در سوی دیگر، دارایی‌ صندوق‌های درآمد ثابت متشکل از عناصر کم‌ریسک‌تر مانند سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابت است.

صندوق مختلط تقریبا نیمی از دارایی‌های خود را با سهام و نیمی دیگر را با سپرده بانکی و اوراق مشارکت شکل می‌دهد. مدیریت مناسب یک صندوق مختلط در تناسب این ترکیب به چشم می‌آید. به طور کل در صورتی که بازار سهام وضعیتی صعودی پیدا کند، مدیریت صندوق حجم دارایی‌های سهامی را بیشتر می‌کند تا سود بیشتری کسب کند. در صورتی هم که بازار سهام شکل نزولی به خود بگیرد، مدیریت صندوق با بیشتر کردن سهم دارایی‌های درآمد ثابت خود مانند سپرده بانکی، جلوی ریسک را می‌گیرد.

صندوق مختلط در صورت مدیریت صحیح و علمی بهینه‌ترین راه سرمایه‌گذاری برای افرادی است که تخصص سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام را ندارند، اما می‌خواهند با کسب سود بیشتر نه تنها از دارایی خود در برابر تورم محافظت کنند، بلکه سودی واقعی به دست بیاورند. صندوق مختلط زیتون هم با مدیریت گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، طی یک سال ابتدایی خود موفق شد بیشترین بازده و سود را بین صندوق‌های سهامی، مختلط و درآمد ثابت کسب کند.

*پرسودترین صندوق مختلط

صندوق مختلط زیتون از مهرماه 1400 فعالیت خود را آغاز کرد. طی یک سال ابتدایی فعالیت این صندوق، سرمایه‌گذاران سودی 25 درصدی کسب کردند. این در حالی است که طی مدت مشابه، شاخص کل بورس با افتی 2 درصدی همراه بود، صندوق‌های مختلط دیگر به طور میانگین 7 درصد و صندوق‌های درآمد ثابت 16 درصد سود کسب کرده بودند.

این روند رو به رشد با بهبود اوضاع بازار سهام در پاییز 1401 ادامه پیدا کرد، به شکلی که در یک سال منتهی به نیمه دی ماه 1401، صندوق مختلط زیتون سودی 52 درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت در حالی‌که طی مدتی مشابه، شاخص کل بورس رشدی 19 درصدی را تجربه کرده بود.

گرچه صندوق مختلط زیتون مانند هر صندوق مختلط دیگری متشکل از دارایی‌های سهامی و اوراق درآمدثابت است، با مدیریت صحیح و استفاده از ابزارهای تحلیلی مالی به روز، موفق شد سودی بیشتر از هم دارایی‌های سهامی به دست آورد هم دارایی‌ها ثابت. در دلایل اصلی این رشد قابل توجه می‌توان به بهره بردن از ابزارهای مشتقه اشاره کرد که در بازارهای مالی توان کسب سود از منافذ مختلف را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. البته استفاده از این ابزارهای مالی نیازمند دانش تخصصی نرم‌افزاری و امکانات سخت‌افزاری بسیار گسترده‌ای است که تنها در گروه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مانند گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج وجود دارد.

*دارایی صندوق مختلط زیتون

ارزش خالص دارایی‌های صندوق مختلط زیتون در نیمه دی ماه 1401 بیش از 3 هزار میلیارد ریال است. این در حالی است که تنها یک سال پیش ارزش این دارایی‌ها تقریبا 650 میلیارد ریال بود. دلیل اصلی این رشد به دو عامل بستگی دارد: افزایش تعداد سرمایه‌گذاران و افزایش ارزش دارایی‌ها. در حال حاضر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق بیش از 220 میلیون واحد است.

دارایی‌های صندوق مختلط زیتون به طور کلی به چهار بخش تقسیم می‌شوند: 60 درصد سهام، 19 درصد سپرده بانکی، 19 درصد اوراق با درآمد ثابت و 2 درصد سایر دارایی‌ها. گرچه این ترکیب به صورت پیوسته در حال تغییر است تا بیشترین سود را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه بیاورد، در مورد دارایی‌های سهامی این صندوق می‌توان چنین تصویری را در ذهن داشت: عمده دارایی‌های سهامی در صنایع نفتی، فلزات اساسی، خودروسازی و بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده‌اند.

*چطور در صندوق زیتون سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در برخی از صندوق‌های مختلط تنها با استفاده از ارتباط مستقیم با خود شرکت سرمایه‌گذاری و از طریق سازوکار صدور و ابطال ممکن است. با این‌حال، بعضی از صندوق‌های مختلط را می‌توان به سادگی در بورس معامله کرد. به این نوع از صندوق‌ها، صندوق قابل معامله می‌گویند. صندوق مختلط زیتون هم در بورس تهران با نماد «زیتون» قابل معامله است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق مختلط زیتون و دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری در این صندوق کافی است به صفحه صندوق زیتون مراجعه کنید.