پیش بینی بورس هفته / عبور از شوک دلار 28500؟

15:40 - 1401/10/16
اکوایران: برخی از ناظران معتقدند نرخ 28 هزار و 500 تومانی کارکرد کوتاه مدت دارد و در بلندمدت کنار می‌رود. این گروه رشد شاخص در میانه هفته، افت اندک شاخص در روزهای بعدی و جذب پول در روز چهارشنبه را نشان از عبور بازار از شوک دلار 28500 می‌دانند.

به گزارش اکوایران، روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر در مجموع نزولی بود و به استثنای روز دوشنبه در باقیی روزهای هفته قرمزپوش بود. شاخص در ابتدای هفته ریزش 56 هزار و 819 واحدی داشت و وارد کانال 1.5 میلیون واحدی شد. شاخص روز یکشنبه 26 هزار و 119 واحد پائین آمد. در سومین روز کاری هفته شاخص 28 هزار و 909 واحد مثبت شد اما روز سه‌شنبه بار دیگر شاخص‌ها ریزش کردند و شاخص کل هزار و 910 واحد افت کرد.

 

روز چهارشنبه نیز شاخص 12 هزار و 196 واحد پائین آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 68 هزار واحد پائین‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 4 درصد شود. 

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 7 هزار و 482 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منتفی 1.6 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / عبور از شوک دلار 28500؟20

اما در این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در مجموع 5 روز معاملاتی هفته، هزار و 225 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. 

روز شنبه 801 میلیارد تومان و روز یکشنبه 778 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. روز دوشنبه 550 میلیارد تومان ورودی سرمایه ثبت شد و روز سه‌شنبه 243 میلیارد تومان خارج شد.

 در آخرین روز کار هفته با وجود ورود پول حقیقی شاخص‌ها ریزش کردند، روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی 47 میلیارد تومان بود. 

همچنین در این هفته ارزش معاملات خرد با ثبات بود و میانگین روزانه آن نسبت به هفته قبل 2 درصد افزایش یافت. 

بنابراین شاخص در این هفته پس از نوسان در حوالی مرز 1.6 میلیونی در نهایت از آن فاصله گرفت. برخی‌ از ناظران عقب نشینی ابتدای هفته را متأثر از شوک نرخ دستوری 28 هزار و 500 تومان می‌دانند. با این حال گروه‌های ریالی که لیدرهای سنتی بازار هستند پیشران بازار شدند و در کنار برخی از گروه‌های کوچک و متوسط بازار رشد خوبی را پشت سر گذاشتند. 

در مقابل صنایع بزرگ فولادی و پتروشیمی با مشکل کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز مخالفان خرید و فروش خودرو در بورس کالا سعی می‌کنند مانع تداوم عرضه خودرو شوند. بنابراین ریسک‌های بازار پابرجا هستند. انتصاب محمدرضا فرزین نشان داد که دولت بر سیاست‌های دستوری اصرار دارد و در مقابل روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی با تنش‌های جدیدی همراه است. تنش‌هایی که اندک امیدها برای احیای برجام را از میان برداشته است. در مجموع می‌توان گفت بازار با مجموعه‌ای از ریسک‌ها روبه‌رو است و با سر بر آوردن هر ریسک تلاطم جدیدی را تجربه می‌کند. در عین حال برخی از ناظران نیز معتقدند نرخ 28 هزار و 500 تومانی کارکرد کوتاه مدت دارد و در بلندمدت کنار می‌رود. این گروه رشد شاخص در میانه هفته، افت اندک شاخص در روزهای بعدی و جذب پول در روز چهارشنبه را نشان از عبور بازار از شوک دلار 28500 می‌دانند. 

در هفته پیش رو گزارش‌های ماهانه و 9 ماهه شرکت‌ها نیز مورد توجه معامله‌گران و سهامداران است و شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی داشته‌اند مورد توجه خواهند بود. اکوایران در روزهای آتی به تناوب به بررسی این گزارش‌ها خواهد پرداخت.