قیمت جراحی واریس چقدر است؟ چه عواملی بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

08:48 - 1401/10/07
واریس به رگ‌های برجسته، بزرگ شده و پیچیده ای گفته می شود که به رنگهای قرمز یا کبود در می آید. این رگ‌ها معمولا در پاها و در نزدیکی سطح دیده می شود. این وضعیت در نتیجه آسیب دیدگی یا عملکرد ناقص دریچه های رگ ها ایجاد می شود. دریچه های یکطرفه‌ای در رگ‌ها وجود دارند که از بازگشت خون به داخل رگ جلوگیری می کند.

عملکرد ناقص این دریچه ها باعث می شود که فرایند تجمع خون در رگ شروع شود و رگ‌ها شکل برجسته و متورمی به خود می گیرند. واریس برای برخی تنها یک مشکل زیبایی است؛ اما برای دیگران با درد و مشکلات جدی تری همراه می شود. بستن و بیرون کشیدن رگها از جمله جراحی های مرسومی است که با ایجاد برش های کوچک و بیرون کشیدن فیزیکی رگهای معیوب از بدن برای از بین بردن واریس استفاده می شوند. روشهای کم تهاجم و غیرتهاجمی باعث شده تا بتوان واریس را با برشهای کوچکی به اندازه سوزن در پوست درمان کرد.

جراحی لیزر شامل چه مواردی می‌شود؟

قبل از درمان

جراح برای تعیین موقعیت دریچه های آسیب دیده، بیمار را معاینه میکند؛ او برای مشاهده تصویر عروق آسیب دیده و یا تشکیل لخته از دستگاه اولتراسوند استفاده می کند. فرایند جراحی تحت بیهوشی کامل یا بیحسی نخاعی انجام می شود.

در طول درمان

  • جراح، دو تا سه برش در پا می‌زند.
  • یک برش در کشاله ران زده می شود.
  • برش دیگر در پایین پا، قوزک یا ساق پا زده می شود.
  • سپس از برش کشاله، یک سیم پلاستیکی منعطف به سمت محل رگ آسیب دیده هدایت می شود.
  • سپس این سیم به رگ واریسی گره زده می شود و از طریق برش پایینی بیرون کشیده می شود و رگ را بیرون می کشد.
  • جراح سپس برش را بخیه می زند و پانسمان و اعمال فشار روی آن را شروع می کند.

بعد از درمان

شاید لازم باشد تا یک هفته بعد از جراحی، جوراب واریس بپوشید. دوره ریکاوری بعد از بیرون کشیدن رگ بین 2 تا 4 هفته است؛ این مدت به تعداد رگها و موقعیت رگ آسیب دیده نیز وابسته است.

هزینه درمان واریس

قیمت جراحی واریس چقدر است؟ چه عواملی بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟10

هزینه جراحی واریس به فاکتورهای زیادی مثل نوع درمان و محل واریس بستگی دارد. البته نمی توان از تاثیر تجربه و تخصص جراح، شدت مشکل و محل قرارگیری مرکز درمانی نیز چشم پوشی کرد. هزینه کلی به اینکه بیمه داشته باشید یا خیر، و اینکه بیمه شما هزینه درمان واریس را پوشش می دهد یا نه هم بستگی دارد.

بیمه خدمات درمانی

اکثر طرح‌های بیمه درمانی، هزینه مراجعه به متخصص عروق را پوشش می دهند. البته، بعضی متخصص های عروق شاید به نامه ارجاع پزشک اولیه خودتان نیاز داشته باشند. متخصص عروق به ارزیابی شرایط شما و لزوم اجرای درمان خواهد پرداخت.

برای مثال با توجه به آنکه جراحی واریس می تواند یک فرایند درمانی زیبایی باشد، امکان عدم پوشش هزینه آن وجود دارد. واریس معمولا دردناک نیست و مشکلات پزشکی نیز برای فرد ایجاد نمی کند، بنابراین شاید از لحاظ درمانی و پزشکی ضروری نباشد. اما اکثر طرح‌های بیمه درمانی، هزینه جراحی واریس را پوشش می دهند. بعضی از علائم اصلی واریس عبارتند از:

  • زخم پوست
  • سوزش، خارش و احساس ضربان در پاها
  • گرفتگی های دردناک پا
  • تغییر بافت و رنگ پوست در اطراف محل بروز واریس
  • خارش و گزگز کردن یک یا چند رگ
  • سنگینی و خستگی پاها

طرح بیمه شاید همه هزینه درمان واریس را تقبل نکند؛ ابتدا درباره قرارگرفتن واریس تحت پوشش بیمه و درصد آن با شرکت بیمه صحبت کنید،

هزینه های پرداختی بیمار

اگر هزینه درمان واریس تحت پوشش قرار نگیرد، باید هزینه جراحی واریس را از چیب بپردازید. با پزشکتان صحبت کنید و ببینید که آیا گزینه دیگری به عنوان کمک هزینه جراحی برای بیماران در نظر گرفته شده است یا خیر.

درباره طرح پرداخت‌های مختلف سوال کنید.

بعضی مراکز درمانی برای کمک به بیمارانشان در پرداخت هزینه درمان، طرح پرداخت اقساطی را در نظر می گیرند. برای اطلاع از این گزینه ها و تخفیف های احتمالی (برای مثال برای ترکیب چند روش درمانی) بهتر است با پزشک یا افراد مرکز صحبت کنید. اما مطمئن شوید که اولویتتان هزینه نباشد و به دنبال ارزان ترین گزینه نروید. یک مرکز درمان واریس دارای بورد تخصصی را در محل زندگیتان انتخاب کنید.

روش‌های کم تهاجمی درمان واریس

ابلیشن لیزری درون وریدی

یکی از راههای پیشنهادی برای درمان واریس، ابلیشن اندوترمال است. این فرایند شامل استفاده از انرژی ساطع شده از لیزر (ابلیشن لیزری درون وریدی) یا امواج رادیویی فرکانس بالا (ابلیشن رادیوفرکوئنسی) برای بستن عروق آسیب دیده است. از ابلیشن لیزری معمولا در درمان رگ‌های عمقی تر پا استفاده می شود.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی

  • در این فرایند با استفاده از امواج رادیویی فرکانس بالا به دیواره های رگهای واریسی حرارت داده می شود. برای ایجاد دسترسی به رگ آسیب دیده، یک برش کوچک درست در زیر یا بالای زانو ایجاد می شود.
  • یک لوله نازک به نام کاتتر به کمک تصاویر اولتراسوند وارد رگ اسیب دیده می شود.
  • سپس یک پروب داخل کاتتر قرار می گیرد که وظیفه انتشار امواج رادیویی فرکانس بالا را بر عهده دارد. این گرمای دیواره رگ اسیب دیده تا زمانی که رگ تخریب و بسته شود، ادامه می یابد.
  • جریان خون ورودی به این رگ به دلیل بسته شدن آن منحرف می شود و وارد رگهای سالم می شود.
  • کل این فرایند تحت بیهوشی انجام می شود.
  • بعد از ابلیشن رادیوفرکوئنسی باید تا یک هفته از جوراب واریس استفاده کنید.

لیزر واریس

درمان واریس با لیزر که به آن ابلیشن لیزری درون وریدی هم گفته میشود، عملکردی مشابه با ابلیشن رادیوفرکوئنسی دارد با این تفاوت که در اینجا به جای انرژی رادیوفرکوئنسی از انرژی لیزر استفاده می شود.

اسکلروتراپی

قیمت جراحی واریس چقدر است؟ چه عواملی بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟1

این درمان شامل تزریق یک فوم خاص یا محلول مایع به نام اسکلروز به درون رگ واریسی است؛ این تزریق با کمک تصاویر اولتراسوند انجام می شود. فوم یا محلول مایع باعث ایجاد زخم در دیواره رگ و بسته شدن آن و منحرف شدن خون به سمت رگهای سالم می شود. رگهای واریسی بعد از اسکلروتراپی به تدریج از بین می روند.

فلبکتومی واریس

جراح در این روش برش کوچکی شبیه به سوزن در نزدیکی رگ میزند و آن را با استفاده از قلاب مخصوصی بیرون می کشد. شاید لازم باشد تا دستیابی به نتایج بهینه، این فرایند را تکرار کنید.

منبع: https://galbclinic.com