خدمات 13 ساله دولت سیزدهم؛ کدال دستاورد آقای رئیس

16:18 - 1401/09/21
اکوایران: ابراهیم رئیسی در نخستین همایش ملی ارتقای شفافیت که به میزبانی قوه قضائیه صبح روز گذشته در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، مدعی شد که انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و غیربورسی دستاورد دولت سیزدهم است.

ابراهیم رئیسی انتشار صورت‌های مالی نزدیک به ۴۰۰ شرکت بورسی و غیربورسی و انتشار حساب افراد بد حساب و ابر بدهکاران بانکی را از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شفافیت برشمرد و عنوان کرد که این موضوع تا پیش از این دولت، سابقه نداشته است.

 

رئیسی گفت که خیلی‌ها باور نمی‌کردند صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و غیربورسی روزی برای همه علنی شود. جملاتی که خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی و در بین اهالی بازار سرمایه نقل محافل شد.

ادعای رئیس دولت در حالی بود که از پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، که بورس تهران با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس آغاز به کار کرد  بورس‌ها، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازار گردانان، مشاوران سرمایه گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه ملزم بودند تا بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور، اطلاعات جامع فعالیت خود را منتشر کنند.

سال‌ها بعد، به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم مردم و سهامداران، تهیه سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت که پس از طراحی سامانهٔ کدال و انجام آزمایش‌های لازم در داخل سازمان، اولین جلسه کارگاه آموزشی این سامانه در ابتدای آبان ۱۳۸۶ با حضور مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

سامانه کدال ابتدا با ۱۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس کار خود را آغاز کرد تا  اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و غیر بورسی زیر مجموعه این شرکت‌ها در دسترس عموم قرار بگیرد و افراد چه حقیقی و حقوقی بهتر بتوانند در رابطه با خرید و فروش‌های خود تصمیم گیری کنند. 

انتشار صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی برای تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار «بورس اوراق بهادار تهران» از سال 1388 الزامی شد و در 13 سال گذشته شرکت‌ها اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال منتشر کرده‌اند. 

جمله روز گذشته ابراهیم رئیسی موجب تعجب خیلی‌ها شد. برخی از اهالی بازار سرمایه ادعای رئیسی را مصداق بی‌اطلاعی او از سازوکارهای بازار سرمایه دانستند و هیئت دولت و مشاوران رئیسی را مقصر خطای رئیس دولت می‌دانند. برخی نیز مشاوران رئیس جمهور را به دستاوردسازی متهم کردند، منتقدان می‌گویند دولت از تحقق بخشیدن به وعده‌ها ناامید شده و به دستاوردسازی روی آورده است، تا جایی که سامانه کدال که 13 سال از فعالیت آن می‌گذرد را به عنوان دستاورد دولت سیزدهم معرفی کنند.