بررسی عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری غدیر؛

تحلیل بنیادی سهام وغدیر / فروش سرمایه گذاری‌ها ادامه دارد

15:42 - 1401/09/08
اکوایران: شرکت سرمایه گذاری غدیر در صورت های مالی 9 ماهه خود کاهش 33 درصدی سود خالص این مجموعه را به تصویر کشید. وغدیر در ماه های اخیر در حال فروش سرمایه گذاری های خود بوده و در مهر و آبان مجموعاً هزار و 566 میلیارد تومان از بهای تمام شده سرمایه گذاری هایش کاسته است.

به گزارش اکوایران؛ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۱۳۷۰ با سرمایه اولیه یک میلیارد تومان و مالکیت بانک صادرات ایران تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح خریداری شد. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حال حاضر مالکیت ۱۳۰ شرکت را در اختیار دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این شرکت با سرمایه‌ای معادل 115 هزار میلیارد تومان در میان شرکت‌های چندرشته‌ای حاضر در بورس از لحاظ ارزش بازار پس از شستا و وامید در رتبه سوم قرار دارد.

 

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌ عنوان یکی از ۵ شرکت سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای صنعتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع و معادن و فلزات اساسی، برق و انرژی، سیمان و صنایع وابسته، واسطه‌گری‌های مالی و غیره فعالیت دارد. عمده فعالیت وغدیر در حوزه محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی است. مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی و غیر بورسی این شرکت 13.8 هزار میلیارد تومان است که ارزش بازار بخش بورسی آن به 122 هزار میلیارد تومان رسیده است. سهامداران اصلی وغدیر صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با 21.4 درصد مالکیت، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح با 18.8 درصد مالکیت و شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان با حدود 12 درصد مالکیت هستند.

عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری غدیر

شرکت سرمایه گذاری غدیر در ابتدای سال جاری در حال افزودن به سرمایه گذاری های بورسی و غیر بورسی خود بود. این مجموعه در فروردین ماه و اردیبهشت امسال هزار میلیارد تومان به بهای تمام شده دارایی های خود اضافه کرد اما این جریان با شروع روند نزولی شاخص در انتهای اردیبهشت ماه تغییر کرد تا وغدیر در خرداد و تیرماه فروشنده باشد. این مجموعه در مرداد و شهریور ماه تغییرات قابل توجهی را در پرتفوی خود ایجاد نکرد.

تحلیل بنیادی سهام وغدیر / فروش سرمایه گذاری‌ها ادامه دارد18

 از ابتدای مهر ماه با شدت گرفتن افت شاخص کل بازار سرمایه، رویه سرمایه گذاری ها وغدیر عوض شد. شرکت سرمایه گذاری غدیر در مهر ماه 369 میلیارد تومان و در آبان ماه هزار و 197 میلیارد تومان از بهای تمام شده سرمایه گذاری های خود کم کرد و در انتهای آبان ماه بهای تمام شده سرمایه گذاری های خارج از بورس خود را به 7.2 هزار میلیارد تومان و بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی را به 6.6 هزار میلیارد تومان کاهش داد. این در حالی است که سرمایه گذاری های بورسی این مجموعه در حال حاضر ارزش بازاری 122 هزار میلیارد تومانی دارد.

سال مالی شرکت سرمایه گذاری و غدیر به 30 آذر ماه منتهی می شود. این مجموعه در سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 1400 عملکردیی به نسبت بهتر از سال مالی قبل از آن داشت. وغدیر در سال مالی 1400 توانست 15 هزار و 828 میلیارد تومان درآمد سود سهام به دست آورد که اصلی ترین منبع درآمدی این بوده و به نسبت سال قبل از آن رشد 134 درصدی داشته است. سود فروش سرمایه گذاری های این شرکت در مدت مذکور تغییر اندکی داشته و با کاهش 8 درصدی به 725 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی وغدیر با افزایش دو برابری در سال مالی قبل به 29 میلیارد تومان رسید که بابت هزینه های معاملات و فروش به وجود آمده است.

تحلیل بنیادی سهام وغدیر / فروش سرمایه گذاری‌ها ادامه دارد0

سود عملیاتی این مجموعه در سال مالی اخیر 16 هزار و 752 میلیارد تومان بود که با کسر هزینه های مالی و مالیات 16 هزار و 119 میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرد. هزینه های مالی وغدیر در سال مالی 99 نزدیک به 111 میلیارد تومان بود که در سال مالی قبل با افزایش 481 درصدی به 642 میلیارد تومان رسید که مبلغی قابل توجه است. در نهایت وغدیر با افزایش 119 درصدی سود خالص خود 16 هزار و 119 میلیارد تومان به ثبت رساند که افزایش چشمگیری داشته است.

صورت های مالی 9 ماهه وغدیر که منتهی به 31 شهریور ماه سال جاری است در ماه های اخیر منتشر شده است. صورت های سود و زیانی این مجموعه نشان می دهد که روند سال مالی جاری برای و غدیر ضعیف تر از سال مالی قبل بوده. تعدادی از تحلیل گران معتقدند که فروش سرمایه گذاری های وغدیر در ماه های اخیر بابت ایجاد سود در صورت های سالانه این مجموعه است. با این حال صورت های مالی 9 ماهه نشان می دهد که وغدیر  20 درصد در درآمد سود سهام خود به نسبت مدت مشابه در سال قبل عقب مانده است و تنها 2 هزار و 709 میلیارد تومان درآمد سود سهام به دست آورده است. سود فروش سرمایه گذاری های این شرکت نیز با کاهش 90 درصدی به 49 میلیارد تومان رسیده در حالی که این عدد در مدت مشابه سال قبل 493 میلیارد تومان بوده است. با این حال سایر درآمد های عملیاتی وغدیر که در 9 ماهه 1400 کمتر از 3 میلیون تومان بوده در 9 ماهه امسال به 271 میلیارد تومان رسیده است.

تحلیل بنیادی سهام وغدیر / فروش سرمایه گذاری‌ها ادامه دارد8

هزینه های عملیاتی وغدیر نیز افزایش 74 درصدی داشته و از 19 میلیارد تومان به 33 میلیارد تومان رسیده است. سود عملیاتی وغدیر با 22 درصد کاهش برای 9 ماهه امسال 3 هزار و 12 میلیارد تومان ثبت شده است. هزینه های مالی وغدیر در این مدت 160 درصد افزایش داشته که نشان از رشد بالای هزینه های مالی این شرکت در سال های اخیر دارد. با کسر 614 میلیارد تومان هزینه مالی از سود عملیاتی، سود خالص وغدیر برای 9 ماهه امسال با کاهش 33 درصدی به 2 هزار و 409 میلیارد تومان رسیده است. این مجموعه سرمایه گذاری با کاهش بهای تمام شده سرمایه گذاری های خود نشان داده است که سعی در بهبود وضعیت صورت های مالی سالیانه خود دارد. از طرفی فعالان بازار سرمایه شرکت های زیر مجموعه وغدیر را یک دست یاری کننده برای صورت های مالی تلفیقی این شرکت می شناسند.