گزارش اکوایران از تحولات بازار سهام؛

تردید شاخص در آغاز آذر / رفتار دوگانه در بورس تهران

16:03 - 1401/09/01
اکوایران: روز سه‌شنبه شاخص اندکی ریزش کرد و شاخص‌ کل هم وزن برای سومین روز پیاپی رشد کرد.

به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه یکم آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند نزولی پیدا کرد و در دو ساعت و نیم ابتدایی حدود 2 هزار واحد ریزش کرد. شاخص در یک ساعت پایانی رشد کرد اما نتوانست بالاتر از سطح دیروز بایستد.

 

 در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 407 هزار و 658 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 939 واحد ریزش کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با رشد هزار و 15 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 405 هزار و 485 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 32 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 542 واحد رسید. 

تردید شاخص در آغاز آذر / رفتار دوگانه در بورس تهران16

عرضه و تقاضا در معاملات سه‌شنبه

در معاملات سه‌شنبه 64 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افزایش 16 درصدی به 206 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 22 درصد افزایش یافت و 259 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 118 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد خساپا (شرکت سایپا) با صف‌ خرید 45 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خساپا، نمادهای ثمسکن (شرکت سرمایه گذاری مسکن) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

نمادهای سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 378 نماد رشد قیمت داشتند و 292 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 56 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 44 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

ورود پول حقیقی به بورس

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 113 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 85 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه «خودرو و ساخت قطعات» رشد کرد و این گروه سبزترین گروه بازار بود. نمادهای «خساپا»، «خبهمن» و «فایرا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «شراز»، «غصینو» و «خدیزل» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «صبا» و «دی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، گدنا و مادیرا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 889 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 100 میلیارد تومان بود که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 135 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 221 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خبهمن و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خساپا با تعداد یک میلیارد و 105 میلیون و 262 هزار و 778 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خگستر تعلق داشت. نمادهای خبهمن و دی نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

تردید شاخص در آغاز آذر / رفتار دوگانه در بورس تهران0